fredag 11 december 2020

Prassel- Information till vårdnashavare

Skriftlig information till vårdnadshavare

om utbildningen och undervisningen på förskolan.

Hej vårdnadshavare på Prassel! 

Eftersom vi inte kan ha föräldramöten som vanligt i höst på grund av pandemin förmedlar vi information om utbildningen och undervisningen till er via brev.

Flytten: Vi har upplevt att barnen har uppskattat den nya hemvisten och vår nya gård. Det har varit nyfikenhet och spännande utforskning runt om i huset för att bekanta oss med alla rum och saker. Nytt är att barnen sover utomhus och det har tagits emot positivt av barnen.

Vi kommer att dela barnen i tre olika grupper efter årsskiftet, information om respektive grupper hittar ni på infon tavlan.

Våra utvecklingsområden:

1.     Pedagogiska miljöer:

Inne miljö

·         Läshörna: Vi har skapat en mysig läshörna med en liten och mjuk soffa. Förskolans uppdrag är att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra barnens nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen. Idag bekantar sig barn tidigt med skriftspråket eftersom det moderna samhället är genomsyrat av text. Vi strävar efter att organisera och tillgängliggöra böcker och andra medier och som erbjuder aktiviteter som stimulerar barns läs- och skrivhandlingar för att skapa en levande läskultur.  Förskolan har ett gemensamt bibliotek där finns stort utbud på böcker och vi kan låna därifrån. Vi har köpt in nya faktaböcker.

·         Bygg och konstruktion med olika material som plus plus, magneter i olika former, gummiklossar, duplo, bilar, spegelbord och spegelklossar. Vi har köpt in bondgårds djur.

·         Hemvrån: Vi har fått in nya leksaker. Därmed har vi själva skapat en spis och köpt in 3 Rubens dockor samt små möbler som är anpassade till alla barn i hemvrån.   

·         Skapande hörna (pyssel, lera, ritning.)

·         Ikt hörna: QR sånger, läroplattan, blueboten.

 

Utemiljö

Vi har köpt in nya cyklar, bollar och nya sandleksaker. Det kommer komma fler uteleksaker.

Gemensamma lärmiljöer i förskolan:

 Biblioteket, rörelserummet, ateljéerna, pedagogiskt köket och naturvetenskapsrummet. Vi har bokat och varit på olika tillfällen med barnen i rörelserummet och pedagogiskt köket hittills. Barnen kommer att få besöka de andra rummen så småningom. 

2.     Normer och värden

Vi jobbar med barnkonvention, tio små kompisböcker och även med känslor. Vi har läst de här böckerna, "Vem är arg" och "Vem sover inte" av Stina Wirsen, "Mamma är borta" av Chris Haughton och barnen uppskattade dem mycket. Vi har även jobbat med en bok som heter "Konrad lussar" av Åsa Mendel Hartvig. Boken handlar om en tradition som kanske mest handlar om gemenskap och om att lysa upp vintermörkret för en liten stund.

Vi kommer att jobba med ytterligare bok som relaterar till normer och värden efter årsskiftet. Boken heter "Så olika så lika- Om mångfald och allas lika värde" av Jennifer Moore- Mallinos.

3.     Digitalmeningskapande i förskolan

Vi kommer att erbjuda barnen lärplattorna med appar som har mer pedagogiska inriktningar som de kan använda tillsammans med oss pedagoger. Sedan kommer vi öva mycket med barnen om analog/digital programmering. Vi använder projektorn i den digitala utbildningen. Tex när vi har gympa, miniröris och reflektion med barnen.  Runt om hemvisten finns där också QR-koder med sånger uppsatta som barnen själva kan skanna.

4.     Arbetet med Grön flagg

En glad nyhet är att vår förskolas Grön flagg plan är godkänd nu. När det gäller Grön flaggmål så fokuserar vi oss på miljö, hälsa, lustfyllda måltider och flerspråkighet (global samverkan). Att synliggöra olikhet med språk från olika kulturer på avdelningen är under processgång.

 Vi återanvänder material som mjölkkartonger, glasburkar och pappersrullar. mm i vår skapande (t.ex. barnen har skapat granar med toalettrullar och ljusstakar med glasburkar.)

Angående den lustfyllda måltiden har vi samtalat med barnen var maten kommer ifrån och hur den påverkar kroppen. Vi har jobbat med en bok som heter "Loves superbesvärliga bajskorv som inte vill komma ut" av  Carin Johannsson och Henry Johannes Matilainen. Barnen tycker mycket om boken. Många av barnen har gjort sin tallriksmodell som består av bilder på olika sorter av mat från reklambladet. Det var intressant för oss att höra och se vad barnen har för favoritmat/dryck. 

Våra kockar Johan och Susanne har bakat varje dag färskt bröd till mellanmål och barnen uppskattade mycket maten som de har lagat till oss.

5.     Tema

Vi har valt att jobba med följande projekt Min familj utifrån gemensam temat Min värd. Vi har observerat barnen i början av terminen och sett att många barn pratade om sina föräldrar, morfar, mormor etc. De nya yngre barnen saknade sina föräldrar och äldre barnen hade tuff tid att komma tillbaka på förskolan efter sommarlovet.

Mål:

·         Ha förståelse hur sin och kompisars familjer ser ut och utveckla öppenhet, respekt för olika typer av familjer i dagens samhälle.

·         Utveckla sin identitet och känna trygghet i den.

·         Känna delaktighet i sin egen kultur och utveckla känsla och respekt för andra kulturer.

·         Utveckla sin förmåga att fungera enskilt och i grupp.

·         Utveckla sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning.

·         Utveckla sin förmåga att lyssna, ge uttryck och förstå.

·         Utveckla talspråk, ordförråd.

·         Utveckla sin skapande i uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång, musik, dans.

·         Utveckla sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter.

 Vi ber er föräldrar att skapa ett hus med barnen. Ni får välja själv vilka personer och husdjur/färg som får vara med på huset och hur huset ser ut. Ni får gärna prata med personalen om ni vill ha material till huset. Vi samlar mjölkkartonger och återanvänder dem dels för att vi jobbar med grön flagg. Barnen skapar vars ett hus på mjölkkartongerna och dekorera dem.

Vi ska skapa en matta som där finns 12 bilder på alla barns familjer och där kommer vi köra med blueboten. Barnen får lära sig att programmera roboten och hälsa på varandras familjer. Barnen kan dokumentera på paddan under temas process om de vill.

·         Rita /måla sin familj.

·         Litteratur om familj. Vi ska läsa böcker som heter " Min familj", "Jösta och Johan”, ”Junior börjar skolan" "Titta pappor" " Den nya lilla personen" "Är du min bror?"

·         Till sommaren tänkte vi ta barnen och gå /cykla och titta på deras hus där de bor. Barnen får dokumentera och sen sätter vi upp bilderna och reflektera tillsammans.

Övrig

Nu börjar vädret bli kallt så vi ber er att se över barnens kläder. För att underlätta vårt arbete önskar vi att de ska finnas tillgång till mössa, vantar, fleece, halsduk och tjocka strumpor.

Vi erbjuder utvecklingssamtal en gång per år när barn fyller år men om ditt barn fyller år efter inskolningen så kan vi erbjuda samtalet innan sommaren för att kunna se mer barns utveckling och lärande.

Vi vill även påminna er att meddela oss helst innan 08:00 om barnen inte kommer. Meddela gärna även dagen innan barnen kommer tillbaka. På grund av GDPR så får vi inte svara med långa meddelande och vi får inte heller skicka bilder på era barn. 

Alla barn på kluster äter frukost tillsammans på Prassel därefter går de tillbaka på sina avdelningar mellan kl. 8.30-8:45.  De barnen som inte äter frukost ska vara på Metallika och leker under frukosten.

Tveka inte höra av er till oss om ni undrar något.

Följa oss gärna på vår blogg: ronneholmsforskola.blogspot.com/

Tack för ett gott samarbete det här läsåret! Vi tar nya tag nästa år och ser fram emot att jobba med er och era barn. Förhoppningsvis, kan vi fira Jul tillsammans med er och era barn när vaccinen kommer nästa år.

Vi önskar Er alla en God Jul och Gott Nytt År!

Med vänliga hälsningar:

Luu, Kattis, Johanna och Alexander.

 

 

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...