onsdag 15 september 2021

Att odla med alla sinnen "LYsien"

 På vår förskola har vi lådor som vi sår i varje år. Vi gör en stor insats genom att erbjuda det, och låta barnen lära sig förstå genom att delta i arbetet. Och att få använda alla sina sinnen, som man gör i odling.

Man skapar en medvetenhet om varifrån maten kommer, och inte minst – man grundlägger en vana att äta grönsaker. Det är ett gott skäl för att odla tillsammans med barn.

Det är härligt att gräva och kratta, och bära vatten och få använda kroppen. Och så luktar det så gott om jord och växtlighet. Odling är en bra lärmiljö som skapar relationer och spännande samtal. Att få kunskaper genom upplevelser är nog det allra bästa sättet att lära sig något på. Vi odlar och sätter begrepp och termer. Vi pratar om hjärtblad, karaktärsblad, bladnerver och rötter. Att benämna växters namn i natur och odling ger dem ett värde i sig.






Om man får vara med och odla frukt och grönt så vill man också gärna äta det som kommer upp


Barnens ord:

- titta jag har hittat en stor potatis!

- den är liten, pytte, pytte

- den är min

- oj vad många vi har grävt upp.

- vi ska göra chips 

- koka de små

- man behöver varmt vatten till att koka de

- oj vi glömde att väga de,

- hur mycket kan de väga?

- många kilo

- ett hundra kilo!

Läroplan för förskolan 2018

• får ett reellt inflytande över arbetssätt och innehåll.

• främja barnens förmåga att vara delaktiga och utöva inflytande över sin utbildning,

• förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,

• förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,

• förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,


Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...