På vår förskola har vi lådor som vi sår i varje år. Vi gör en stor insats genom att erbjuda det, och låta barnen lära sig förstå genom att delta i arbetet. Och att få använda alla sina sinnen, som man gör i odling.
Man skapar en medvetenhet om varifrån maten kommer, och inte
minst – man grundlägger en vana att äta grönsaker. Det är ett gott skäl för att
odla tillsammans med barn.
Det är härligt att gräva och kratta, och bära vatten och få
använda kroppen. Och så luktar det så gott om jord och växtlighet. Odling är en
bra lärmiljö som skapar relationer och spännande samtal. Att få kunskaper genom
upplevelser är nog det allra bästa sättet att lära sig något på. Vi odlar och
sätter begrepp och termer. Vi pratar om hjärtblad, karaktärsblad, bladnerver
och rötter. Att benämna växters namn i natur och odling ger dem ett värde i
sig.
Barnens ord:
- titta jag har hittat en stor potatis!
- den är liten, pytte, pytte
- den är min
- oj vad många vi har grävt upp.
- vi ska göra chips
- koka de små
- man behöver varmt vatten till att koka de
- oj vi glömde att väga de,
- hur mycket kan de väga?
- många kilo
- ett hundra kilo!
Läroplan för förskolan 2018
• får ett reellt inflytande över arbetssätt och innehåll.
• främja barnens förmåga att vara delaktiga och utöva inflytande över sin utbildning,
• förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och
upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
• förståelse för rum, tid och form, och grundläggande
egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring,
samt att resonera matematiskt om detta,
• förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och
djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,