Tema-Min värld
Barnen är mycket intresserade av djur just nu och vi samtalar mycket kring olika djur som finns både i vår närmiljö och i Sverige. Vi har därför utformat en djurhörna på avdelningen. Där det blir många samtal kring vilka djur barnen känner igen, var de bor, hur de låter och om de har träffat något av djuren. Vi har samtalat om att det finns en bondgård här i Malmö som vi kunde besöka för att träffa några bondgårdsdjur i verkligheten.
Innan vår cykelutflykt hade vi en samling där vi samtalade om vikten av att ha cykelhjälm när en cyklar. Vi gjorde ett experiment med ägg som symboliserade ett människohuvud. Ett ägg som hade på sig en cykelhjälm och då en bil kom och krockade med cykel och ägget (människan) ramlar av så skyddar hjälmen huvudet. Sedan gjorde vi samma sak med ett ägg utan hjälm och då gick ägget sönder. När vi sedan skulle cykla reflekterade och samtalade barnen mycket om experimentet och hur viktigt det är att använda cykelhjälm för alla som är ute och cyklar.
Idag har vi därför besökt Almviks 4-H gård. Vi cyklade dit med våra lådcyklar och det blev många spännande samtal och upptäckter på vägen dit. Bland annat cyklade vi förbi gamla stensjöns förskola som vi upptäckte inte fanns kvar eftersom de rivit denna.
När vi kom fram till 4-h gården stannade vi och åt frukt vid hagen där grisar, hästar, kor, getter och får gick och betade.
Barnens ord:
"jag tror grisen har bebis i magen"
"vilken stor häst"
"det luktar jättegott"
Läroplanen för förskolan
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla• förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska
processer och fysikaliska fenomen,
Förskollärare ska ansvara för att varje barn
• upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker,
• får nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya erfarenheter och kunskaper
• upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker
Arbetslaget ska
• skapa förutsättningar för barnen att lära känna sin närmiljö och de samhällsfunktioner
som har betydelse för det dagliga livet samt att ta del av det lokala kulturlivet.
Skapande
Våra yngsta barn målade sin valda djur som barnen tillsammans hade byggt med gips tidigare. Dessa djuren var ko, häst, kanin, hund och sköldpadda. Barnen fick välja färger själva på sin djur och målade dem. Barnen intresse för detta skapande var stort. Barnen var väldigt glada för skapande.