Under eftermiddagen igår tisdag 7 september så skördade vi rödbetor som vi hade planterat i våras.
Vi började med att fråga barnen om dom tror att det har vuxit, det blev lite olika tankegångar.
En del av den stora frågan var att har det kunnat växa med tanke på att det inte varit så mycket regn.
När vi kom fram till vår pallkrage så var det bara grönt tankarna gick på att det var övervuxet.
Vi grävde och grävde och vi hade lyckats få 21 stycken rödbetsgrödor till att växa. Tänk att ett litet frö kan bli så här.
Nu så blir nästa steg att tillaga rödbetorna på olika sätt. Här ska barnen få känna, lukta, smaka och vara med i hela processen.
Hur blir ett litet frö en rödbeta i jorden, hur blir den mjuk för att kunna ätas? & hur smakar rödbeta & vad har den för färg? Detta skall vi ta reda på.
Utifrån läroplanen:
* förståelse för samband i naturen & för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur & samhälle påverkar varandra.
*förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter & djur samt enkla kemiska processer & fysikaliska fenomen.