I Tisdags hade vi bokat ateljé och rörelserum. Barnen fick välja vilket rum det ville vara i. I ateljén målade vi till klassisk musik, resultatet hänger i hallen under "månadens konstnär" och detta kommer vara en återkommande aktivitet med olika teman. I rörelserummet fick barnen upptäcka miljön och dansa till musik.
Lpfö18
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
• motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,
• förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans
Vi har börjat läsa våra Kompisböcker igen, vi börjar med SÄG STOPP
Det är viktigt att barnen lär sig tidigt att säga ifrån när något känns fel. Vi arbetar mycket med barnens integritet. De ska få gå på toaletten ifred, vi byter en blöja i taget på skötbordet, ingen ska behöva kramas mot sin vilja och definitivt inte bli slagen eller knuffad. Små barn som inte kan prata kan då använda tydligt kroppsspråk istället, stopphanden är då bra!
I veckan har vi pratat mycket om stoppljuset och hur vi kan omvandla detta till stopphanden. Vi har gjort stoppljus och hängt i fönstret som påminner om okej (grönt) och stopp (rött). När vi läst sagan och pratat om Stopphanden, gick vi in i ett annat rum och tittade på "Djuren på Djuris" avsnittet handlade om att våga säga NEJ. En person i grupp kan ibland ha svårt att våga säga nej när hen inte vill göra något specifikt. Genom att se filmen och prata om det så är vårt mål att barnen ska våga stå upp för sig själv och inte bli tvingade till något mot hens vilja. Nästa vecka ska vi fortsätta arbetet med stopp och barnens integritet.
Lpfö18
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
• förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,
• intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,
• ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften
Ha en bra helg!
Farao