I torsdags delades barnen, under förmiddagen, in i mindre grupper. En grupp gick till pedagogiska köket där de gjorde lera. Barnen hällde i ingredienserna och under tiden räknade de hur många skopor de hällde i. Begrepp som deciliter, matsked och tesked användes. Under höstterminen är ett av Flammans prioriterade matematiska läroplansmål:
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
förståelse för rum, tid och form och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta (Lpfö18).
Hur många deciliter mjöl behövs? Vad händer om vi tar för lite/för mycket? |
Här har ett barn gjort ett handavtryck! |
"Det ser ut som en jordgubbe!" |
"Kan du fota mina bitar? Där är fyra" |
De andra två grupperna gick till ateljén där de skapade både enskilda och gemensamma konstverk. De barn som gjorde lera har en önskan att också få gå till ateljén och måla och det ska de självklart få göra nästa vecka!
Trevlig helg!