fredag 25 februari 2022
Metallika vecka 8
Måndag: en grupp var ute på gården under förmiddagen medan andra gruppen var inne och hade miniröris.
Tisdag: vi hade sångsamling under morgonen. Efter sångsamlingen och fruktstunden gick vi alla ut på gården och tog fram byggklossar och kaplastavar.
Under uppevilan startade vi upp en aktivitet där barnen fick göra egen maracas. Vi har sett ett stort intresse av att spela på våra instrument hos barnen. Vi använde oss av hushållsrullar som vi klippte på hälften samt bönor och pärlor som barnen la i. Barnen fick måla dom därefter valfritt.
”förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans”
”förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap”
Onsdag: vi fortsatte med vårt projekt, där en grupp gick till det pedagogiska köket och gjorde lera. I samband med det fick barnen likaså utforska och undersöka vattenånga.
”förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, möns¬ ter, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta”
”förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp”
”förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska
processer och fysikaliska fenomen”
De andra två grupperna påbörjade vårt egenskapade akvarium. Barnen målade blå färg på en stor kartong och vi kommer likaså addera sand och annat spännande.
• Vilka djur lever i havet?
• ” fisk”
• ”Haj”
”Måla blå”
”Som hav”
Vi hade utskrivna bilder på fiskar, krabbor, hajar och sköldpaddor. Barnen fick färglägga i valfri färg parallellt som vi såg en havsdjurs- video. Videon presenterade olika havsdjur genom att benämna namnen, hur de ser ut samt deras djurläten.
Vi hade uppevilan ute, där barnen cyklade, gungade och åkte rutschkana.
Torsdag: Vi delade in barnen i sina projektgrupper, där en grupp var ute på gården och cyklade, den gruppen som gjorde lera i onsdags fick måla akvarium och fiskar denna dag. Och tredje gruppen blev också erbjuden att måla akvarium och fiskar. Efteråt hade vi miniröris med bland annat bamsegympa och drakdansen.
"förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen"
"förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap"
Fredag: vi delade barnen i två grupper där dom fick leka med lera som dom gjorde i onsdags efter de så frågade vi vad dom ville göra så vad det så klart minniröris till bamse som dom älskar att dansa till.
TREVLIG HELG!
Språkliga undervisningar
SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...
-
Det är många barn på Skeppet som gärna utforskar de olika byggklossarna vi har på avdelningen. Mest är det magneterna det byggs med men även...
-
När vi ute på gården är det också undervisning för barnen. Vi bruka hålla högläsning med sagor och ibland har vi konkreta föremål som förk...
-
Idag har vi läst boken Min familj och efter de så räknade vi medlemmarna i barnens familjer. Vi vill lyfta denna boken Konrad lussar för a...