Måndag: Vi har delat barnen i två grupper under förmiddagen och pysslat inför alla hjärtans dag och det var så uppskattat av barnen.
"Den är stor och röd"
"Den är till mamma"
"Oh det är mitt hjärta"
Tisdag: Vi var ute på gården både på förmiddag och eftermiddag.
Onsdag: Under vår
fruktstund följde vi upp våra vita bönor och äpplekärnor som vi planterade
förra veckan. Många bönor har börjat få rötter och äpplekärnorna i krukorna
behövde vatten. Barnen fick känna med fingrarna hur jorden känns när den är
torr och efteråt när vi vattnade.
Efter vår fruktstund delade vi in barnen i grupper och introducerade vatten-tema. Vi har observerat att barnen drar sig gärna till vår kran på toaletten och tvättar händerna länge, öser och häller med olika föremål. I samband med när vi odlade och planterade märkte vi också ett stort intresse från barnens håll. Samlingen startade med att barnen fick lyssna på ett ljud, där de fick använda sinne, fantasi och föreställningsförmåga. De visste direkt att det var VATTEN. Vi samtalade med barnen om: Vad är vatten? Vart finns det vatten? Hur låter vatten? Finns det olika former av vatten? (Fast form, flytande form & gas form)
Vi hade utskrivna bilder på bland annat kranen, duschen, havet, kokande vatten i kastrullen, snö och is. Vi nämnde likaså begreppet vatten på barnens olika modersmål: water (engelska) vand (danska) agua (spanska) may (arabiska) & voda (serbiska). Vi avslutade samlingen med att lyssna och sjunga med i sången Vattenvisan. Spela den gärna med era barn hemma också :)
På
eftermiddagen tittade vi på URPLAY ”Vatten är viktigt” och ”Vattnets
kretslopp”, där barnen fick lite upprepning.
Torsdag:
Under förmiddagen hade den grupp som inte deltog i onsdags, samma
aktivitet med vatten-temat, medan de andra barnen erbjöds olika stationer på
avdelningen bland annat skapande/måla, puzzel, bygg och konstruktion med
lego/plusplus/magneter.
Barnens
reflektioner från samlingarna från onsdag och torsdag
Vad är vatten?
”Kallt”
”Dricka”
”Blöt”
Var finns det vatten?
”Fisk” - ja precis, i havet där fiskarna simmar.
”Dricka”
Under eftermiddagen delade vi in barnen i 3 grupper, där varje grupp fyllde en petflaska/mjölkpaket med vatten. Därefter fick barnen välja valfritt vad de ville ha i vattnet. Det blev bland annat olika färger, glitter och paljetter. Efter vi hällt i allt, skakade vi flaskan och barnens glädje och nyfikenhet kan inte beskrivas. I en flaska blev det en underbar turkos färg med massa glitter- de blandade blå och grön färg. Vi visade en utskriven bild där barnen tydligt såg fasövergångarna.
Barnens reflektioner
Barnen kom med spännande hypoteser kring vad de tror kommer att
hända.
Vad tror ni kommer att hända efter vattnet har varit i frysen
under natten?
”Kallt”
”Vatten”
”Bli is”
Fredag: Efter fruktstunden gick vi ut på gården och tog med våra petflaskor och mjölkförpackningen som vi fyllde med vatten dagen innan. Vi reflekterade tillsammans kring vad som har hänt och varför det har blivit så.
Hur känns det?
"Kallt"
Varför har det blivit så?
"Det is"
"Frys"
Stort tack för denna veckan, trevlig helg på er så ses vi nästa vecka! :)