Vi har tillsammans med barnen fortsatt arbetet med den nedgrävda plankan. Barnen fick gemensamt gå till lugna trädgården där vår pallkrage finns med den nedgrävda plankan. Barnen grävde ett djupt hål för att finna den i jorden.
-Jag tror att äpplet fortfarande är grönt.
-Tänk om maskarna har ätit upp plankan?
-Den är borta.
-Undra hur det går för äpplet.
Vi samtalade med barnen om de olika materialen/avfall som fanns på plankan, skoskydd, spik, äpple och papper. Det som hade hänt var att äpplet hade fått besök av en larv som hade börjat äta av äpplet.
Vad händer egentligen med sakerna efter en längre tid? I vår ska vi gräva upp plankan igen för att undersöka vad som har hänt.
• förståelse för samband i naturen och för naturens olika
kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
• förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och
djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
•
förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och
samtala om naturvetenskap och teknik,