Aktivitet
plantering
Förberedelser: Hela
avdelningen har sparat tumma mjölkkartonger som vi gemensamt klippt av på lagom
höjd. Resterna har vi lagt som sopor till monstret Wellmer som tar hand om
kartong nere i soprummen.
I kartongkrukan har
barnen stuckit fyra hål i botten så överflödigt vatten kan rinna undan. Plantor
gillar att ha det fuktigt för att börja gro. Vi samlade kartongkrukorna i en
plastback.
Barnen har varit
observanta och visste vart säckarna med jord var placerade. Vi gick till
förrådet, säcken var jättetung och barnen fick uppdraget om hur skulle vi få den
här tunga säcken bort till bordet?
Ett barn föreslog - att
vi öppnade säcken och tog jord i mindre kärl. ett annat barn föreslog - att vuxen
får bära säcken. Ett tredje barn tyckte att vi rullade bort säcken med hjälp av
en vagn.
Då vi skulle ha den stora vattenkannan också skulle tas med valde barnen att rulla säcken på en vagn och där satte vi vattenkannan ( vi skulle tagit med en liten vattenkanna om vi tänkt efter. Precis som vi gör vid matbordet, när vi häller i mindre kärl för att barnen ska förbli självständiga) också som vi tog med samt en liten röd spade.
Innan vi startade fick barnen en ny uppgift – vart ska vi hämta vatten? Barnen funderade en stund – tog vattenkannan och bar iväg med den. De gick till en av ingångarna där ett barn visste att där fanns en vask med kran så man kunde ställa den stora gröna vattenkannan under kranen. Vi önskade ljummet vatten och pratade lite om hur man fick ljummet vatten. Vi fyllde kannan med ca 5 liter. Därför vi reflekterade tillsammans att rent vatten är en naturresurs som vi ska spara på. Barn som behövde hjälp att vattna sin växt fick lagom med hjälp i detta – för att lyckas!
Tillsammans beslöt vi att trapphuset skulle
vara en bra plats att ställa vår odling för tillfället, vi tejpade upp fröpåsarna
så vårdnadshavarna kunde se vad vi planterat.
Nu ska vi se till att ge plantorna omsorg och
kärlek så de växer upp och blir stora och starka.
Undringar från barnen – finns det mask i den
Jorden?
Planerat ta upp lite Jord på vitt papper och
kika på det med äggmikroskopet.
Uppföljning
Efter fem dagar i trapphusets placering har
fröna börjat gro och den kommer upp med hjärtebladen. De två första bladen på
alla växter.
Analys & reflektion
Vad gjorde vi? Kopplat till målen
Genom öppenhet, respekt, solidaritet och ansvarstagande
startade aktiviteten. Barnen bidrog till hänsyn och hjälpte varandra, vi är
lika på många sätt, men också olika och det berikar oss som enskild individ och
grupp. Vi utövade aktiviteten i ett meningsfullt lustfyllt sammanhang.
Barnen upptäckte, reflekterade tillsammans och
tog gemensamma beslut i processen. Barnen lyssnade på andra och delade med sig
av sina egna och andras tidigare erfarenheter och kunskaper.
Med upprepning och repetitioner hoppas jag som
ett långsiktigt mål att ansvaret och intresset skapas för vår gemensamma miljö.
I gruppen fick individen använda sin
självständighet och tilliten till sin egna förmåga stärktes och det gör den när
man får lyckas oavsett personlighet.
I den vuxnes förhållningssätt erbjöds alla i hela
barngruppen genom att fokusera på en aktivitet där nyfikenheten väcktes,
intresset och ”jag vill” & ” jag kan ” fick lov att ta plats. Vilket skapar
fler och större ringar på vattnet genom kreativiteten och lusten.
Tar med oss till nästa gång
Ta med mindre vattenkanna i aktiviteten
Undringar från barnen – finns det mask i den
Jorden? Planerat att ta reda på det med hjälp av det med äggmikroskopet.