Varje läsår arbetar Rönneholms förskola med tre olika utvecklingsområden,
varav det ena är förvaltningsövergripande. Under maj månad har vi som en del av
det systematiska kvalitetsarbetet utvärderingar. Vi skriver fram en
kvalitetsrapport som består av en nulägesbedömning och en analys samt en
framåtsyftande del som beskriver vårt kommande arbete med tydliga
målformuleringar under våra utvecklingsområden.
Arbetet med att ta fram dessa utvecklingsområden är en process där arbetslagen och ledningen tillsammans gör en analys av det gångna året där vi tittar på måluppfyllelse och den undervisning och utbildning vi bedrivit under terminerna. Parallellt med detta har vi tittat på resultatet från förskoleenkäten som många av er fyllt i.
Läsåret 21/22 kommer vi att arbeta med följande
utvecklingsområden i vårt förskoleområde:
Hållbar utveckling - att fördjupa oss i arbetet med Grön Flagg
verktyget i följande tre områden: djur och natur, skräp & avfall samt
global samverkan med fokus på flerspråkighet.
Kommunikation och bemötande - Förskoleenkäten visar att endast 62% av vårdnadshavarna som svarat anser att de får den information som de behöver om sitt barns förskola. Ett resultat som vi behöver arbeta vidare med. Att ha kommunikation och bemötande som utvecklingsområde syftar till att skapa en större likvärdighet i bemötandet av vårdnadshavare samt att skapa ett gemensamt förhållningssätt och bemötande bland personalen på förskolan.
Digitalt meningsskapande i förskolan - är vårt
förvaltningsövergripande utvecklingsområde (som alla kommunala förskolor
arbetar med) där vi arbetar med läroplansmålet ”Utbildningen ska ge
barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem
möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i
vardagen. Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt
förhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se
möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information.” (Lpfö 18,
s.18)
Utöver detta arbete så kommer följande att ske under
läsåret 21/22:
· Varje
hemvist väljer ut två förbättringsområden utifrån förskoleenkäten samt fem
läroplansmål/riktlinjer som de vill fördjupa sig i.
· Ett
gemensamt tema i förskoleområdet: Min värld
Om ni har några frågor så kontakta personalen eller någon av förste förskollärarna.