Yes Vi klarade det!
Vi lyckades att plantera om de flesta plantorna. barnen vill hela tiden följa med och vattna våra plantor. Det gör vi efter behov, ibland två gånger om dagen. Detta är ett projekt kopplat till barns delaktighet och inflytande. Pedagogiska måltiden - och vårt egna Grönflagg - tema "från jord till bord"
Vi började med att hämta en tomat, skivade den, smakade på tomaten, luktade, tittade och kände med handen och såg att där fanns små kärnor inuti som vi planterat i jord.
Dessa plantorna planterade vi om för någon vecka sen.
Material och miljö - vi använder vad vi har runt omkring oss och skapar ett intresse hos barnen. Normer och värdegrund får in på så vis att vi anpassar aktiviteten så alla kan delta och ha inflytande. Den lustfyllda måltiden kommer när vi utmanar barnen att lukta, känna, smaka, upptäcka, använda tomaten i detta fallet. Sopsamlarmonsterna berör vi när vi ställer iordning miljön och ska slänga rätt sopa på rätt plats. Flerspråkigheten ( global samverkan ) - belyses genom att barnen har olika språk hemifrån, vi söker via digitala verktyg ( googlat ) vad t ex tomat heter på olika språk.
Att bli utmanad att provsmaka och testa ger barnen möjlighet till den lustfyllda måltiden som är förknippat med hälsa och välbefinnande,