måndag 21 juni 2021

Utomhus pedagogik ( Lysien )

Ett viktigt steg som vi har bestämt är att dela in gården i zoner då erbjuds barnen olika aktiviteter under utevistelsetid. Grupperna är blandade åldrar och barn är olika i sin mogenhet men de lär sig av varandra och ambitionen är att vi ska kunna ge barnen den undervisning som stödjer de i sin utforskning samt nya möjligheter till lärorika aktiviteter.

När vi är ute och leker ute blir det mer utrymme. Flera barn kan leka tillsammans en längre stund.



Vi utnyttjar de möjligheter som finns på hela förskolan till möten, dans, musik, skapande teater m.m. närområde/utomhuspedagogik där vi utifrån barnens förutsättningar använder naturen som ett pedagogiskt rum där barnen leker och lär.



Vi satt upp samtalkorten med insekts bilder på ett ställe vid lugna gård. Det blev väldig många samtal bland barnen kring insekterna och sen blev det jakt efter vilka insekter vi har på gården? Det blir också en stor del av förskolans



Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...