Barnens egeninitierade aktivitet på temat - kroppen
Tre barn kom och ropade på vuxen att – kom och
titta vad vi hittat! Gärna, svarar vuxen och följer med, Vart finns det? Borta
vid klättercirkeln.
Vi hittade kaninbajs! I vuxens tanke – äntligen
– det var detta intresse för olika sorters bajs som blev uppstarten på vårt
tema – kroppen – och egentligen var det matspjälkningsapparaten [
naturvetenskap – vad händer inne i kroppen när vi äter – i mage och tarmar – kopplat
till ped måltid osv ] Som vuxna hade fokus på från starten – vi märkte att vi
tappade bort barnen i den ingången, så vi fick börja på ett mindre avancerat
sätt.
Barnen samlade upp bajset med spade och sina
fingrar.
Barnen fick nycklarna till förrådet för de hade
i uppdrag att hämta matjord i mindre spannar – en ide som kläcktes i en
tidigare dialog – säcken med jord är fortfarande för tung. De tog en
mindre vattenkanna och fyllde den med
vatten. Därför att barnen vet att växter behöver sol, vatten och näring för att
växa.
Som synes fortsätter vi att tillverka krukor
med en hållbarhetstanke, ett skräp blir till något annat. Grön flagg handlar
just om detta.
Kan ni se vad kaninen ätit? Gräs tyckte ett
barn kunna se. Frö var något annat. Morötter föreslog ett tredje barn. En
kunskap vi vuxna alltid säger vid måltider och det läse om det i sagan. När vi
nu planterat kaninbajset vad kommer då att hända? Ingen barnen visste – ville
heller inte uttala någon hypotes.
Experimentet ta sin början och så får vi följa
upp vad som händer med krukorna med kanin bajset.
I förberedelsen tog vi med tuschpenna och maskerings
tejp så vi kan notera vart bajset hamnade. Barnen skrev självständigt, [ en
aktivitet från läslyftet] Barnen ljudade fram k a n i n b a j s eller kopierade
den text jag skrev allt efter den kunskap och erfarenhet de besitter. Tre
bajsar i varje kruka kom vi överens om också.
Analys och reflektion.
Det är så här jag som vuxen vill arbeta. Med en mindre
grupp i ett intressant, lustfyllt och meningsfullt sammanhang. Där barnen får
glänsa med tankar och problem lösning och utforska sin omvärld och lyckas. Barnen var så upptagna i görandet att de inte kunde gissa
vad som skulle hända när vi planterat kanin bajset, det var ingen som var
tvungen att springa en runda eller någon som villa ha vatten eller gå på
toaletten.
Dokumenterat 21 05 28