onsdag 2 juni 2021

Aktivitet på Glasmo

 

Barnens egeninitierade aktivitet på temat - kroppen


Tre barn kom och ropade på vuxen att – kom och titta vad vi hittat! Gärna, svarar vuxen och följer med, Vart finns det? Borta vid klättercirkeln.

Vi hittade kaninbajs! I vuxens tanke – äntligen – det var detta intresse för olika sorters bajs som blev uppstarten på vårt tema – kroppen – och egentligen var det matspjälkningsapparaten [ naturvetenskap – vad händer inne i kroppen när vi äter – i mage och tarmar – kopplat till ped måltid osv ] Som vuxna hade fokus på från starten – vi märkte att vi tappade bort barnen i den ingången, så vi fick börja på ett mindre avancerat sätt.

Barnen samlade upp bajset med spade och sina fingrar.

 

 

Barnen fick nycklarna till förrådet för de hade i uppdrag att hämta matjord i mindre spannar – en ide som kläcktes i en tidigare dialog – säcken med jord är fortfarande för tung. De tog en mindre  vattenkanna och fyllde den med vatten. Därför att barnen vet att växter behöver sol, vatten och näring för att växa.

Som synes fortsätter vi att tillverka krukor med en hållbarhetstanke, ett skräp blir till något annat. Grön flagg handlar just om detta.

Kan ni se vad kaninen ätit? Gräs tyckte ett barn kunna se. Frö var något annat. Morötter föreslog ett tredje barn. En kunskap vi vuxna alltid säger vid måltider och det läse om det i sagan. När vi nu planterat kaninbajset vad kommer då att hända? Ingen barnen visste – ville heller inte uttala någon hypotes.

Experimentet ta sin början och så får vi följa upp vad som händer med krukorna med kanin bajset.


I förberedelsen tog vi med tuschpenna och maskerings tejp så vi kan notera vart bajset hamnade. Barnen skrev självständigt, [ en aktivitet från läslyftet] Barnen ljudade fram k a n i n b a j s eller kopierade den text jag skrev allt efter den kunskap och erfarenhet de besitter. Tre bajsar i varje kruka kom vi överens om också.


Analys och reflektion.

Det är så här jag som vuxen vill arbeta. Med en mindre grupp i ett intressant, lustfyllt och meningsfullt sammanhang. Där barnen får glänsa med tankar och problem lösning och utforska sin omvärld och lyckas. Barnen var så upptagna i görandet att de inte kunde gissa vad som skulle hända när vi planterat kanin bajset, det var ingen som var tvungen att springa en runda eller någon som villa ha vatten eller gå på toaletten.

Dokumenterat 21 05 28

 

 

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...