onsdag 2 juni 2021

Aktivitet v 20 Glasmo

 

Aktivitet plantering

Förberedelser: Hela avdelningen har sparat tumma mjölkkartonger som vi gemensamt klippt av på lagom höjd. Resterna har vi lagt som sopor till monstret Wellmer som tar hand om kartong nere i soprummen.

I kartongkrukan har barnen stuckit fyra hål i botten så överflödigt vatten kan rinna undan. Plantor gillar att ha det fuktigt för att börja gro. Vi samlade kartongkrukorna i en plastback.



Barnen har varit observanta och visste vart säckarna med jord var placerade. Vi gick till förrådet, säcken var jättetung och barnen fick uppdraget om hur skulle vi få den här tunga säcken bort till bordet?

Ett barn föreslog - att vi öppnade säcken och tog jord i mindre kärl. ett annat barn föreslog - att vuxen får bära säcken. Ett tredje barn tyckte att vi rullade bort säcken med hjälp av en vagn.

 



Då vi skulle ha den stora vattenkannan också skulle tas med valde barnen att rulla säcken på en vagn och där satte vi vattenkannan ( vi skulle tagit med en liten vattenkanna om vi tänkt efter. Precis som vi gör vid matbordet, när vi häller i mindre kärl för att barnen ska förbli självständiga) också som vi tog med samt en liten röd spade.

 


 Dessa tre påsarna med frö har Glasmo fått tilldelat sig. Vi reflekterade tillbaka i tiden om barnen kom ihåg att vi hade skakat ur och sparat frön från växterna av plocksallad och roccola. Det var ingen som mindes det. Nu har vi ängsblommor, krasse och bönor att plantera.


 

Innan vi startade fick barnen en ny uppgift – vart ska vi hämta vatten? Barnen funderade en stund – tog vattenkannan och bar iväg med den. De gick till en av ingångarna där ett barn visste att där fanns en vask med kran så man kunde ställa den stora gröna vattenkannan under kranen. Vi önskade ljummet vatten och pratade lite om hur man fick ljummet vatten. Vi fyllde kannan med ca 5 liter. Därför vi reflekterade tillsammans att rent vatten är en naturresurs som vi ska spara på. Barn som behövde hjälp att vattna sin växt fick lagom med hjälp i detta – för att lyckas!


  

Tillsammans beslöt vi att trapphuset skulle vara en bra plats att ställa vår odling för tillfället, vi tejpade upp fröpåsarna så vårdnadshavarna kunde se vad vi planterat.

Nu ska vi se till att ge plantorna omsorg och kärlek så de växer upp och blir stora och starka.

 

Undringar från barnen – finns det mask i den Jorden?

Planerat ta upp lite Jord på vitt papper och kika på det med äggmikroskopet.

 

 

Uppföljning

Efter fem dagar i trapphusets placering har fröna börjat gro och den kommer upp med hjärtebladen. De två första bladen på alla växter.




Analys & reflektion

Vad gjorde vi?  Kopplat till målen

Genom öppenhet, respekt, solidaritet och ansvarstagande startade aktiviteten. Barnen bidrog till hänsyn och hjälpte varandra, vi är lika på många sätt, men också olika och det berikar oss som enskild individ och grupp. Vi utövade aktiviteten i ett meningsfullt lustfyllt sammanhang.

Barnen upptäckte, reflekterade tillsammans och tog gemensamma beslut i processen. Barnen lyssnade på andra och delade med sig av sina egna och andras tidigare erfarenheter och kunskaper.

Med upprepning och repetitioner hoppas jag som ett långsiktigt mål att ansvaret och intresset skapas för vår gemensamma miljö.

I gruppen fick individen använda sin självständighet och tilliten till sin egna förmåga stärktes och det gör den när man får lyckas oavsett personlighet.

I den vuxnes förhållningssätt erbjöds alla i hela barngruppen genom att fokusera på en aktivitet där nyfikenheten väcktes, intresset och ”jag vill” & ” jag kan ” fick lov att ta plats. Vilket skapar fler och större ringar på vattnet genom kreativiteten och lusten.

Tar med oss till nästa gång

Ta med mindre vattenkanna i aktiviteten

Undringar från barnen – finns det mask i den Jorden? Planerat att ta reda på det med hjälp av det med äggmikroskopet.

 

 

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...