måndag 21 juni 2021

Fiskmåsungar på gården




Vi har haft två små fiskmåsungar på gården en tid nu. I takt med att de har blivit större och mer rörliga har deras föräldrar blivit alltmer aggressiva så under dagen startade vi projekt rädda fiskmåsarna från förskolegården. Med hjälp av en stor kartong och ett tygstycke kunde två från personalen fånga in fiskmåsungarna och släppa dem på andra sidan staketet, utanför förskolans gård.

Många barn från framförallt Pappis och Batman var engagerade i att hitta fiskmåsungarna och frågor kring deras färgställning och dun kom upp. Varför ser egentligen fiskmåsbebisar ut som de gör? Kanske för att de ska kunna gömma sig i gräset sa något barn. Vad äter fiskmåsar? Hur bor dem? Varför attackerar de vuxna fiskmåsarna oss om vi kommer nära deras bebisar var några av frågorna som vi reflekterade kring tillsammans.  Utifrån barnens frågor har personalen möjlighet att följa upp reflektionerna kring måsarna och arbeta vidare med detta på hemvisterna.

Tillsammans googlade vi efter ny fakta om fiskmåsarna och fick reda på följande "Fiskmåsen lägger vanligtvis en kull om året som i snitt innehåller tre ägg. Paret ruvar och tar hand om ungarna tillsammans. Fiskmåsen är en allätare som ofta söker föda i närheten av människan och kan flyga långa sträckor från häckningsplatsen för att födosöka." 

Att googla och leta information  tillsammans med barnen  är att arbeta med digital adekvat kompetens, först måste vi öppna webbläsaren, därefter skriva in det vi söker efter, hitta rätt länk som vi läser och sen behöver vi förhålla oss kritiska till det vi läser. Är det rimlig fakta? Om fler än en sidan säger samma sak så kan vi kanske lita på källan, beroende på vilken den är. "Utbildningen ska ge barnen förutsättningar  att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Barnen ska ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt fäörhållningssätt till digital teknik, för att de på sikt ska kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information." Lpfö 18, s.18.




två fiskmåsbebisar och en mås, nu utanför förskolegården

/Förste förskollärare Lotta

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...