torsdag 9 september 2021

Flamman- utomhusaktiviteter

Den här veckan har bjudit på många härliga undervisningstillfällen! Varje dag hålls det olika aktiviteter ute på gården och denna vecka har det erbjudits bokläsning, kast med ärtpåsar, skapande i form av måleri, sång och musik med instrument samt blåsa bubblor med sugrör. Detta har varit väldigt uppskattat av barnen! För att barnen ska få vara delaktiga och ha inflytande över sin tid här på förskolan frågade vi dem vad de önskar att vi har för aktiviteter utomhus. Efter en stunds fundering och med förtydligandet att vi kan göra samma saker utomhus som inomhus, svarade de:
 
"Jag har ett förslag att vi kan rita ute på gården" 
"Men jag vill inte det" 
"Jag vill läsa bok" 
"Jag vill rita" 
"Bamsegympa"

Nästa vecka tar vi ut papper och färgpennor samt har Bamsegympa!





Vi har också läst kompisboken "Samarbeta" som handlar om hur man kan hjälpa en kompis som behöver det. Vi pratade om hur en bra kompis kan vara och barnen hade några tankar om detta:

"X är en kompis"
"Jag tycker om att leka med X och stora rutschkanan är jättesnabb"
"Jag träffar er varje dag"
"Vi bara kramas"
"Man leker"
"Man kan också hjälpa någon att klättra om man tycker det är för högt"
"Man kan ringa ambulansen om någon är sjuk"

I vissa situationer testar barnen sina förmågor gällande  kompisrelationer och ibland kan det uppstå konflikter mellan barnen som de inte alltid lyckas lösa själva. Då får vi vuxna vara där och stötta och hjälpa till att reda ut vad som känns fel. Vi pratade om att om man är arg, något inte känns bra eller om någon kompis kommer för nära kan man säga stopp och använda sin hand.

"Då kanske man kan säga till och sen säga stopp"
"Stopp" (tre barn i kör)

Parallellt med vårt projekt "Min värld" kommer vi att ägna oss åt värdegrundsfrågor genom att läsa litteratur som berör ämnet och samtala med barnen om det vi läser. Detta för att stärka det sociala samspelet hos barnen.



Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...