tisdag 21 september 2021

Wellmer/Vi odlar popcorn med Dadda

 

Personalens ord:

Barnen har samtalat med oss vuxna och med varandra om att de brukar äta popcorn hemma på fredagar. Vi ställde frågan. Vad händer om vi planterar popcornkärnor? Barnen som ville fick delta i att plantera i vårt växthus som vi har på Wellmer. Vi tog fram jord och spadar och tränade på turtagning tillsammans med Doddo. Även Dadda som tycker om naturvetenskap fick följa med oss ut. 

Växtprocessen är nu igång inomhus i vårt växthus och barnen är förväntansfulla på vad som ska komma upp. Är det verkligen popcorn eller blir det majs? 

Barnens ord:

-Jag äter popcorn varje fredag. 

-Ska vi plantera, ja. 

-Hahaha Dadda och Doddo. 

-Jag tror det blir popcorn.

-Kanske blir det morot. 

-Kolla, kommer grönt nu.

-Oj. 

-Ska Dadda bo där?

-Jag vill vattna, jag också, nu är det jag.

-Ska jag hjälpa dig?

Ur läroplanen:

Förskolan ska ge varje barn möjlighet att utveckla:

* förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik





Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...