torsdag 31 mars 2022

Batman-programmering

För att utveckla och utmana barnens digitaliska tänkande har vi skapat en programmeringsbana för våra Blue-bots.
Banan är skapad utifrån vårt projekt
” Djuren på bondgården”
Hur ska vi göra för att komma från ett önskat djur till det tillhörande djuret ex ko till kalv?
Vi har sett olika strategier barnen använder sig av. Vissa tar en ruta i taget 
och rakt fram, medan andra programmerar den svåra vägen.


Vi har även erbjudit att programmera med appen Turtle logic.
Det är olika svårighetsbanor, till en början var det många buggar(fel)


På bara några dagar har bönan växt i vår själv vattnande kruka.
Barnen ropade”Kom och titta, så mycket den har växt”.
Barnen fortsätter att följa processen.
De är nyfikna hur lång den kan bli och hur den utvecklas vidare.




”Jag ser rötterna ”, uppmärksammade ett barn. De suger åt sig vatten som gör att den växer. Vi pratar om klorofyll och dess betydelse.



Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...