torsdag 16 februari 2023

Stubben tis-ons v7

 Denna veckan har vi arbetat mycket med mönster, konstruktion och programmering i par.

Barnen har pärlat pärlplattor eller hals/armband med olika mönsterbildningar. Vi språkar mycket under arbetets gång och benämner materialet och färgerna. Pärlplattorna har fått bilda eget mönster efter motiv eller efter eget intresse. Det skapar ett lugn i barngruppen när många väljer att sitta ner med skapande material och det ger tillfällen för samtal. Ofta går samtalen mot familjen och barnen pratar om sina syskon, kusiner och föräldrar. Vi tar då tillfället att prata om storasyster/bror vs lillasyster/bror. Det är inte alltid lätt att vara mellansyskon eller ensambarn i dessa konversationerna men då kan man dra till med kusiner och liknande! I det stora så blir det en förmiddag i matematikens samtal :) 



Vi har även byggt en del med magna-tiles och klossar, regnbågen och färgade djuren. Ett barn börjar bygga på höjden och genast kommer några till och vill hjälpa till. Det blev två höga torn som slutade i ett ras! Tornen var höga så barnen stod på pallar för att kunna nå. Även här kommer matematiska begrepp in i samtalen. Högre/lägre, flest klossar, små/stora klossar.
Magna-tiles används flitigt ihop med våra sopmonsterfigurer som barnen leker med. De bygger hus åt dem och leker vidare i fantasilekar. Ficklamporna vävs in med våra lysande donuts. Även regnbågen används i syfte att dela in golvet i olika delar för djuren. Ibland nämns avgränsningarna som gårdar, hagar eller hus. Djuren delas in beroende av färgen.


Programmering är stort och svårt men vi tar ner det på en nivå så det blir hanterbart för barnen. På vår Ipad finns en programmeringsapp där barnen får bygga en bana med pilar och en bil ska sen följa banan, för att bilen ska kunna följa banan måste pilarna ligga åt rätt håll! Inte alltid lätt men med ett samarbete och genom samtal så brukar barnen få till det. (Vi arbetar med digitalisering)



Om ni vill se fler foton på allt detta vi gjort så finns det på hemvisten!



Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...