När vi var ute och barnen fick se snön blev intressen väldigt stor till att undersöka den och vi pedagog tåg det som utgångspunkt till att fördjupa oss med barnen kring vattnets olika faser. Där barnen genom ett utforskande sätt ges möjligheten att pröva sig fram och konkret uppleva vattnets fasomvandlingar. Genom konkreta upplevelser. barnen gets möjligheten att bearbeta de abstrakt naturvetenskapliga begreppen.
Vi vill väcka barnens intresse, fundering, och uppmärksamhet för vatten och de olika fasomvandlingar.
Några barn har deltagit i ett undersökande aktivitet av vattnets fasomvandlingar tillsammans med pedagogen . Vissa fasomvandlingar visade sig vara vanligare och kända för barnen än andra.
Alla visade lust och intresse att utforska och undersöka med sina händer. Barnen ville gärna bära på is med händerna och observera hur isbiten smälter. Andra barn stoppade den i munnen.
Barnen fick också utforska mer genom att doppa ner isbitarna i en balja med ljummet vatten för att se hur de sakta smälte. Barnen fått möjligheten att uppleva hur vattenånga bildas efter att vi har kokt vatten i en gryta och hur ånga har blivit till vatten droppar. Det kom ånga och samlades i skålen och blir vatten igen.
Under experiments genomgång har vi medvetet lyft kemiska begrepp när vi tillsammans med barnen utforskat vattnets fasomvandlingar, Smälta, Frysa/stelna flytande, fast, Ånga, Ytspänning.
De flesta naturvetenskapliga orden har kommit från barnen under experimentet.
Barnens hypoteser innan experimenten,
- Bli eld
- Bli is igen
- Det blir sol