fredag 4 februari 2022

Nova-Kras gör hjärtan inför all hjärtans dag

 Vi på Nova-Kras har börjat att arbeta med alla hjärtans dag teama.  Barnen var indelade i små grupper med 4-5 barn i varje grupp. Där fick dom bestämma hur utseendet skulle se ut på hjärtat.

När  barnen hade målat och skapat färdigt hjärtat och hjärtat hade torkat så frågade vi barnen vad är kärlek? Så skrev vi deras svar på hjärtanen. Efter det  så reflekterade vi med alla barn en och en om varför vi hade gjort detta hjärta.

Här kommer barnens reflektioner:

* Var roligt att göra hjärtat för vi fick måla och klistra. Var ganska lätt att samarbeta. Vi gjorde detta hjärta för det är alla hjärtans dag om 2 veckor. Det var svårt att komma på att skriva vad kärlek är för det finns så mycket att välja på.

* Det var roligt att göra hjärtat för att man fick pyssla. Det var svårt att komma överens med färg och utseende. Det blev ett rött hjärta för att det är kärlek. Att berätta vad kärlek är var lätt för mig. För man ska visa kärlek till varandra.

* För att vi ska ha det på väggen och att det betyder kärlek. Var roligt att måla och pyssla.

* Vi gjorde detta hjärtat för att visa kärlek. Vi samarbetade bra och alla fick vara med och måla och klistra. Det var svårt att komma på vad kärlek är för något när fröken frågade mig för det finns så mycket att säga om vad kärlek är.

* Vi gjorde detta hjärtat för att det snart är alla hjärtans dag. Det tog en stund att komma överens om vilken färg hjärtat skulle ha, så det fick bli en omröstning. Det kändes bra att göra hjärtat för jag blev glad och så kändes det kul i hela min kropp.

* Vi gjorde hjärtat för att det snart är alla hjärtans dag. Det var bra att göra hjärtat för jag tycker om att måla. Vi röstade vilken färg hjärtat skulle ha, då blev jag först lite ledsen för jag ville att hjärtat skulle vara regnbågefärgad men sen blev jag glad när det blev ljusblått istället för mörkblått.

* Jag tyckte att det var roligt att göra hjärtat. Var svårt att komma överens med att välja färgen på hjärtat. Vi gjorde detta hjärta för att det snart är alla hjärtans dag.

* Vi gjorde hjärtat för att det snart är alla hjärtans dag. Jag tyckte det var roligt att göra hjärtat för att vi alla barn själva fick bestämma hur hjärtat skulle se ut och det var lätt att bestämma färgen oc  utseendet. Det var svårt att komma på vad kärlek är så jack fick tänka länge.

* Vi gjorde detta hjärta för att fröken sa att vi skulle göra det. Jag tyckte det var roligt.

* Vi gjorde detta hjärta för att det var fint. Jag tyckte det var roligt för jag fick måla.

* För att det är alla hjärtans dag snart. Det var roligt för jag fick måla och pyssla med mina vänner. Det var lätt att samarbeta med mina vänner.

* För att det ska vara kärlek. Det var roligt att göra hjärtat.

* Vi gjorde detta hjärta för att vi ska visa kärlek. Det kändes bra att göra detta hjärta

* Vi gjorde detta hjärta för att det är alla hjärtans dag snart. Det var roligt för jag tycker om att måla och pyssla. Det var svårt att enas om vilken färg vi skulle ha så vi fick rösta och då vann blå färg.

* Vi gjorde detta hjärta för att det är alla hjärtans dag om någon vecka. Det var roligt att göra det för jag fick måla och pyssla.

* För att man skulle skriva vad som var kärlek för en, så det var därför vi fick göra detta hjärta. Det kändes bra att göra för jag fick sätta fina saker på hjärtat.

* Vi gjorde detta hjärta för det skulle bli fint. Det var roligt att göra.

* För att det är fint med hjärtan och för att det är roligt att måla.

Med detta arbete så har vi fått in mycket av läroplanen som att samarbeta, värdegrunden diskussioner skapande med mera. 






Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...