tisdag 22 februari 2022

Wellmer/plankan

 Vi har tillsammans med barnen fortsatt arbetet med den nedgrävda plankan. Barnen fick gemensamt gå till lugna trädgården där vår pallkrage finns med den nedgrävda plankan. Barnen grävde ett djupt hål för att finna den i jorden.

 Vad kunde egentligen ha hänt med sakerna på plankan efter två månader?

-Jag tror att äpplet fortfarande är grönt.

-Tänk om maskarna har ätit upp plankan?

-Den är borta.

-Undra hur det går för äpplet.

Vi samtalade med barnen om de olika materialen/avfall som fanns på plankan, skoskydd, spik, äpple och papper. Det som hade hänt var att äpplet hade fått besök av en larv som hade börjat äta av äpplet.

Vad händer egentligen med sakerna efter en längre tid? I vår ska vi gräva upp plankan igen för att undersöka vad som har hänt. 

• förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,

• förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,

• förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik, 




Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...