fredag 30 september 2022

 Hej alla vårdnadshavare på Flamman!

Stora och små förändringar.. som ni alla vet har Cecilia och Kamilla slutat hos oss och ny personal tagit vid. Frida känner ni sen tidigare men det blev för er två trygga personer som lämnade nästan samtidigt. Det kan alltid medföra lite oro, både bland barnen och er föräldrar. Vi vill härmed skicka ut lite tankar och information till er, så att ni kan känna er uppdaterade och kanske fås några av era funderingar/frågor besvarade.

Trots jag har jobbat på Flamman nu lite mer än en månad och träffat er alla, vill jag börja med en kort presentation; jag är Mari, jobbat som förskollärare i snart 10 år. Varav 9 av dessa åren har jag varit på samma ställe innan den förskolan fick flyttas till Rönneholm pga av rivning. Har dubbel behörighet som förskollärare och idrottslärare upp till åk 5. Har precis kommit tillbaka från mammaledighet och allt vad den bubblan innebär. Dessa veckor har jag i första hand fokuserat på att lära känna era barn och skapat relationer 

Vi har nyligen fått in en barnskötare som heter Rim, 19 år gammal som också vill presentera sig närmre; Pluggat Barn och Fritid-programmet och tog studenten i år. Under andra året på gymnasiet praktiserade jag på Malmö knopparnas förskola och fick jobb där . Efter 1,5 år på förskolan kände jag att jag var redo för en ny utmaning och hamnade här hos er.

Arbetet med våra mål och projekt detta läsår kommer inrikta sig på Flerspråkighet, Djur & Natur samt Hälsa och Livsstil. Vi har redan kommit en bra bit in på hälsa och livsstil där vi regelbundet bokat rörelserummet och haft hinderbana samt avslappning i slutet. Även på gården har vi haft fysiska aktiviteter med barnen såsom lekar och hinderbana. Vi dansar mycket till rörelselåtar och barnen har fått testa på yoga. Som utbildad idrottslärare vet jag också hälsa inte bara står för fysisk aktivitet utan även nedvarvning/avslappning och barn behöver även få tillfällen under förskolan vistelse chans att låta tempot gå ner, återhämta sig och låta hjärnan få bearbeta alla nya intryck .Därför har vi lagt till en ny rutin efter lunchen, där vaken-vilan startar med en gemensam högläsning. de får själv välja om de vill lägga sig på madrass eller sitta upp. Vi ser redan nu en tydlig skillnad på aktiviteterna och ljudvolymen efteråt så det har etablerat sig hos barnen. 

Vi ser fram emot en intressant och givande hösttermin för era barn. Vårt mål kommer vara att skriva på whiteboardtavlan i hallen samt sätta upp bilder vid dörren in till avdelning. Veckans bilder sitter uppe så kom gärna och titta:) På individnivå tar vi det muntligt vid hämtning! Har ni frågor eller funderingar så vet ni att ni kan prata med oss.

Som avslutning på detta långa inlägg vill jag passa på att tacka för ett varmt välkomnande och trevliga samtal med er

/Mari, Frida, Rim samt Amal som är tillbaka 2timmar om dagen

 

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...