Ett av Malmö stads prioriterade mål är digitalt meningsskapande i förskolan. Mikroskopsägget ingår i våra digitala verktyg och barnen ska få använda detta i undervisningen. Men först måste vi veta vad ägget gör, hur använder man det? var tittar man?
Vi plockar fram ägget och kopplar det till datorn. Majoriteten av barn blir nyfikna och kommer genast runt händelsens centrum! -Jag vill prova! -Nu är det min tur! -Titta på mitt hår! -Titta på min tröja! Allt inom räckhåll hamnade under ägget.
PärlorplattaKanins päls
Förskollärare
ska ansvara för att varje barn
•
upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker,
•
får nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya erfarenheter och
kunskaper,
•
utmanas och stimuleras i sin utveckling av språk och kommunikation samt
matematik, naturvetenskap och teknik, och
•
får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande.
Arbetslaget
ska
•
skapa förutsättningar för barnen att utveckla sin förmåga att kommunicera,
dokumentera och förmedla upplevelser, erfarenheter, idéer och tankar med hjälp
av olika uttrycksformer, såväl med som utan digitala verktyg,