I sagan berättar humlan/bi
på ett enkelt sätt till ett barn
vilken skillnad det är på en humla och bi och deras betydelse i ett ekosystem.
Efter sagan samtalade vi om:
- Varför vill bin komma till blommor?
- Varför det är viktigt för blommor att det finns bin?
Barnen visar nu bättre förståelse om vilken betydelse pollinerare har i ett ekosystem.
De har börjat använda ord som pollinering, nektar och pollen.
Vi har också lekt en lek som heter Bi-leken. Eftersom vi behövde större utrymme att röra oss på lekte vi på gården.
I leken förvandlar vi oss till en blomma, bi, eller fågel.
I den här leken gör barnen olika rörelser samtidigt som de lär sig om bin och dess betydelse i naturen.
Under tiden vi lekte blåste en stark vind och en massa pollen hamnade på marken.
En spontan undervisning om vad vi sett och vad som sker just nu i naturen. Tillsammans kom vi fram till att pollinering kan även ske med hjälp av vinden.