för att uppmärksamma Barnkonventionen
Vi läste boken ” Alla barns rättigheter ” och att Barnkonventionen är en lag i Sverige. En fråga kom upp, vad är lag?
Vi berättade också att det skiljer sig från länder, att i vissa länder får barnen jobba eller tom kriga. Ett av barnen berättar i vilket land barnen krigar och vi pedagoger visade på kartan var Sverige ligger i förhållandevis till det landet.
Varje lykta är unik precis som var och en av barnen
Vi har också tittat på dansteaterföreställning, ” Myra och snigel ” i rörelserummet.
Barnen har fått träffa Myran och Snigeln där de bjuder på en liten historia om de båda djuren och presenterar sig i sina olikheter.
Avslutningsvis provade barnen på att själva vara sniglar och myror och dansa som bara myror och sniglar kan.
En dag fick vi en hel ananas till frukt vilket bjöd till en spontan undervisning.
I vilket land växer ananas och hur.
Vi visade på kartan var Filippinerna Brasilien och Costa Rica ligger och att ananas odlas i tropikerna. En fråga kom upp, Vad är tropikerna? , och då kom vi fram till vad de behöver som mest, sol och helst året om. Vi tittade på en ananas planta och barnen tyckte att det ser konstigt ut för att de trodde att den växte på träd
Vi bestämde att odla egen ananas, sköta om den och följa processen.
Visste ni att ananas kommer ursprungligen från Brasilien och Bolivia
och det sägs att Columbus hjälpte till att sprida den därifrån