måndag 14 november 2022

Batman-Hållbarhetsdagen

Förra veckan har vi undervisat om Grön Flagg som är en av våra utvecklingsområde.
Vi samtalade om Grön flagg och vad det innebär. Barnen berättade vad de har bidragit med:
- Jag har plockat skräp på gården
- När jag ser skräp på väg till förskolan så plockar jag upp det
- En gång såg jag när någon kastade glasspapper
- Jag såg glas under vatten och jag tog upp det
- En gång när jag simmade under vatten såg jag plast och en fisk.  Jag tog snabbt plastet och räddade fisken från att äta upp det.
- Fruktrester  är bra att kasta o jorden för det blir mat till djuren

Vi samtalade om hur lång tid det tar för viss material att brytas ner 




I veckan gjorde vi iordning vår pallkrage, rensat bort resterna från sommarens skörd.


Som en del i vårt hållbara utvecklingsarbete grävde vi ner en planka i vår pallkrage med olika material. Barnens val var plast, papper, äppelbitar, aluminium burk och pedagogens val löv. Detta gör vi för att synliggöra för barnen hur lång tid det tar för olika material att brytas ner och betydelsen av att inte skräpa ner i naturen.



Veckan avslutades med ett firande av Hållbarhetens dagen på Rönneholm med flagghissning, Grön flagg sång och springlopp
med medaljutdelning. 

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...