fredag 1 oktober 2021

Lysien



Hänt i veckan v. 39.
 Idag har förskolan haft en gemensam sagosamling ute på gården. Barnen erbjöds att lyssna på "Peter och vargen" både på svenska och arabiska. Efter sagan lyssnade och dansade till musik på olika språk.


Igår besökte vi Rönneholmsparken. Innan vi gick iväg till parken samlades vi på avdelningen och tittade på programmet "Galonisarna" från UR (utbildningsradion)
Galonisarna är barn som är i skogen och som älskar allt som lever och växer i naturen. Kontorisarna som jobbar på Asfalt och Parkering tror inte ens att naturen finns. I programmet måste Galonisarna få Kontorisarna att förstå att naturen är livsviktig för oss människor, att vi är en del av den och att vi ska vara rädda om den. Därför skickar Galonisarna olika naturföremål till Kontorisarna i varje program. I denna veckas program skickades en fjäder. Barnen på avdelningen fick i uppdrag att finna fjädrar i parken och vi samtalade vad fjädrar är och om fåglarna som bär dessa. 
I parken fann vi många fjädrar och upptäckte olika sorters fåglar och fågelholkar där några av fåglarna bor. Vi hittade även en fågelholk som gått sönder och fallit ner på marken. Kanske kan vi hjälpa fåglarna genom att bygga en ny till dem? Vi lekte även leken "kom alla mina fåglar" tillsammans.

Varje vecka framöver kommer barnen få se ett nytt avsnitt av Galonisarna och få nya uppdrag och därigenom lära sig mer om vårt djur och naturliv i närmiljön.



I onsdags erbjöd vi barnen sång och rörelse med tema djur. Vi sjöng och rörde oss som olika djur så som att gå som elefanter, flyga som fåglar och simma som fiskar.

I tisdags gjorde vi cykelutflykt till Almviks 4-H gård (se separat blogg inlägg)

I måndags besökte några av barnen vår ateljé där de skapade och målade gipsfigurer i form av bondgårdsdjur. PÅ eftermiddagen efter mellanmålet gick vi till förskolans rörelserum där vi spelade instrument och gjorden en hinderbana där barnen fick balansera, hoppa, krypa mm. 

 
Under veckan har de äldre barnen på avdelningen även skapat i Snickerirummet .Där har barnen byggt sina egna segelbåtar. Personalen har visat en bild på en segelbåt och då blev de inspirerande av bilden. I  Snickerirummet har barnen sedan hamrat, spikrat och använde sig  av tyg, färger och paljetter till sin segelbåt. Barnen visade stort intresse för detta. De lärde sig av varandra att klippa, klistra, hjälpa och kommunicera. 
Förskolans läroplan:

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

• motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,

• förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,

• både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska,

• förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,

• förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik,

• förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och

• förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.


Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...