Vi provar nya Smaker
Vid varje lunch serveras grönsaker. Morot är vanligt, fin- eller råriven, det är också en grönsak som barnen äter med glädje. Ibland serveras grönsaker som för barnen är okända, bla rättika. I veckan fick vi broccoli. Barnen var skeptiska och tackade nej till broccolin. Efter en stund var det ett barn som blev nyfiken och ville prova "den där gröna saken". Absolut det får du gärna! Varpå de andra barnen runt bordet hängde på och ville smaka, det slutade med att broccolin tog slut i skålen och barnen tyckte att det var jättegott!
Vi samtalade kring var broccolin kom ifrån?
-hur ser den ut när den växer i marken?
-Är den verkligen så stor?
-Det ser ut som ett träd!
-gott, som godis!
Även denna kan några barn vara skeptisk till.
Lpfö18 Bla riktar vi oss mot dess mål när vi arbetar med måltiderna, men det finns mycket mer bakom samtalen!
Förskolan
ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
intresse
för och förmåga att uttrycka tankar och åsikter så att de kan påverka sin
situation,
Arbetslaget
ska
respektera varje barns
rätt att uttrycka sina åsikter med olika uttrycksformer samt säkerställa att
barnens uppfattningar och åsikter tas tillvara och kommer till uttryck i utbildningenkroppsuppfattning
samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt
välbefinnande
Som utlovat har vi idag gjort en förstorad GLASMO. Vi röstade innan påskveckan om vilken vi skulle arbeta med denna veckan och det var många barn som mindes att det var Glasmo!
-Varför har Glasmo inga armar?
Förskolan
ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
•
förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder,
mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera
matematiskt om detta,
•
förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och
samband mellan begrepp,
•
förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur
människor, natur och samhälle påverkar varandra,
•
förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar
utveckling,
•
förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska
processer och fysikaliska fenomen