onsdag 7 april 2021

Farao v14

Vi provar nya Smaker

Vid varje lunch serveras grönsaker. Morot är vanligt, fin- eller råriven, det är också en grönsak som barnen äter med glädje. Ibland serveras grönsaker som för barnen är okända, bla rättika. I veckan fick vi broccoli. Barnen var skeptiska och tackade nej till broccolin. Efter en stund var det ett barn som blev nyfiken och ville prova "den där gröna saken". Absolut det får du gärna! Varpå de andra barnen runt bordet hängde på och ville smaka, det slutade med att broccolin tog slut i skålen och barnen tyckte att det var jättegott!

Vi samtalade kring var broccolin kom ifrån?
-hur ser den ut när den växer i marken?
-Är den verkligen så stor?
-Det ser ut som ett träd!
-gott, som godis!



Till mellanmål idag (onsdag) fick vi kökets hemmagjorda granola.
Även denna kan några barn vara skeptisk till. 
Jag frågade om hen ville ha lite bredvid tallriken? Bara några bitar? 
-Nej! 
-Men om jag lägger lite lite lite här så kan du välja om du vill smaka.
-okej
Det tog inte lång tid innan hen smakar och utbrister i glädje; GODIS!!! Det var gott!

Vi sorterade ut de olika ingredienser vi kunde hitta; cornflakes, havregryn, russin, solrosfrön och pumpafrön.

Lpfö18 Bla riktar vi oss mot dess mål när vi arbetar med måltiderna, men det finns mycket mer bakom samtalen!

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

intresse för och förmåga att uttrycka tankar och åsikter så att de kan påverka sin situation,

Arbetslaget ska

respektera varje barns rätt att uttrycka sina åsikter med olika uttrycksformer samt säkerställa att barnens uppfattningar och åsikter tas tillvara och kommer till uttryck i utbildningenkroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande


Veckans Sopsamlarmonster 

Som utlovat har vi idag gjort en förstorad GLASMO. Vi röstade innan påskveckan om vilken vi skulle arbeta med denna veckan och det var många barn som mindes att det var Glasmo!

Vi fick lära oss att Glasmo samlar på färgat glas. Under tiden som vi målade den stora Glasmo så upptäckte barnen att det fanns många cirklar! TRE ögon och SEX ben, men INGA armar?
-Varför har Glasmo inga armar?
-Hur äter Glasmo?
ett barn visar att Glasmo äter som en hund -hundar har inte heller armar!

Alla barn som var med under aktiviteten idag fick även färglägga en egen glasmo. Då kom frågor som tex -vilken färg på flaskorna ska jag måla? ska dom vara gröna som glasmo?
Det blev ett bra samtal kring skillnaden på färgat glas som vi lägger till Glasmo samt ofärgat glas som Glas-Klara samlar in.



Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

• förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,

• förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

• förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,

• förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling,

• förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen

(Lpfö18)







Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...