Språkutveckling och demokrati
Barnen har pratat mycket om gården och att de saknar klätterställningen och solstenen. Så vi tog tag i att skriva ett brev till ledningen med deras önskemål. Barnen dikterade vad vi skulle skriva och vuxen skrev med penna på ett papper:
SNÄLLA CHEFEN. VI VILL HA EN GUNGA OCH EN RUTSCHKANA OCH EN KLÄTTERSTÄLLNING. SAMMA SOM VI HADE PÅ SOLSTENEN
FRÅN BARNEN I PANTOMEN
- "Nej det ska bara vara en”
- "Det är min mammas bokstav"
- "Är det den som ser ut såhär?" (visar med händerna)
- "Jag vill skriva mitt namn"
När texten var färdig skrev vi ut pappret och gick tillsammans upp till översta våningen för att leta upp någon i ledningen. Barnen lämnade över brevet och berättade vad det stod. Det skulle lämnas vidare till rektorn!
Detta blev ett spännande sätt att undersöka hur bokstäver och ord kan förmedlas i text, påbörja en diskussion och förhoppningsvis påverka situationen. Både demokrati och språkutvecklande.
Lek, kreativitet och fantasi
Vi har också varit ute mycket i det härliga vädret. Vi var bland annat på en lekplats i närområdet där barnen kunde gunga, åka rutschkana och klättra på klätterställning. På vägen till lekplatsen uppmärksammade några av barnen att det händer saker i naturen.
- "Kolla där! Det gräset, så fint!"
- "Titta det trädet. Det är blommor"
Vi har även haft ett bageri ute på gården och bakat en massa tårtor, kakor och bakelser av olika former. Självklart behövdes några bakas i ugn och vi tog hand om disken efteråt.
- "Jag behöver strössel"
- "Kan du baka en sån bil-kaka?"
- "Du får ställa den i ugnen där. Det tar 2 timmar"
- "Det är marsipan"
- "Luktar det gott?"
Trevlig helg önskar Pantomen