Vi flyttade undervisningen till rörelserummet en dag. En balansbana sattes upp samt en digital gymnastikstund. Det är väldigt uppskattat när vi går till andra miljöer för undervisning och barnen uppskattar det mycket. Barnen pratar ofta om vad som är bra för kroppen. Vi ser det som ett resultat av vår undervisning om varför vi måste röra oss och vad som är bra och mindre bra att äta. Detta ingår bland annat i vårt Grön Flaggarbete med Lustfyllda måltider.
I biblioteket hade vi lässtund, vi läste om Snipp och Snopp som bjöd i n till kalas! I denna boken belystes många olika familjekonstellationer, ex; mamma mamma barn, pappa pappa barn, mamma barn, pappa barn samt en STOR familj med 7 barn som exempel. I slutet av boken fanns små frågor om familjen,
-Kan man må dåligt i sin familj? Vad gör man då?
-Vad är en familj?
-Hur många kan det vara i en familj?
-Vad är det bästa med din familj?
Vi har även haft både Matråd och Grön Flaggråd, se gärna separata inlägg om dessa! På dessa råd träffas representanter från alla hemvister med personal och ledning, barnen får komma till tals men får även undervisning i dessa grupper som de sedan tar med sig tillbaka och presenterar på sina hemvister.
På Matrådet tittade barnen på en film om vad kroppen mår bra av. Denna film ska barnen titta vidare på tillsammans med sina kompisar på Farao. Länk: Kompis med kroppen
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
-förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
-öppenhet, respekt, solidaritet och ansvarstagande,
-förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra,
-förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till etiska dilemman och livsfrågor i vardagen,
-respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna
Arbetslaget ska
-samverka i arbetet med aktiva åtgärder för att förebygga diskriminering och kränkande behandling, -medvetet och aktivt arbeta med jämställdhet,
Målen till Rörelse, Grön Flagg arbetet och matråden - Lustfyllda Måltider
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande
(Lpfö18)
Säkerställa hälsosamma liv
och främja välbefinnande för alla i alla åldrar.
(FN:s globala mål, Mål 3: Hälsa och välbefinnande)