onsdag 21 april 2021

Textilia - få vård kompisböckerna

 




Vi arbetar med kompisböckerna ifrån barnkonventionen. I en utav grupperna hade vi högläsning och boksamtal utifrån boken få vård. Vi läste och samtalade kring vård, sjukdomar och hälsa, här fick barnen möjlighet att utrycka tankar och känslor kring ämnet samt kring egna erfarenheter. Vi pratade även om vilka rättigheter man har ifall man är eller blir sjuk. Under tiden vi hade högläsning gestaltades delar av händelserna utifrån boken med hjälp av kanin, igelkott, nalle och lite doktorstillbehör. 


Barnens kommentarer: 

-  "Jag har fått en spruta och det gjorde inte ont, men min storasyster va jätte ledsen när hon fick en spruta" 

-  "Jag har fått en spruta och jag fick ett plåster, en leksak och ett klistermärke" 

-  "Min lillebror har fått en spruta"

-  "om man är sjuk då ringer man doktorn"¨

- "när jag va sjuk åt jag glass"


I förskolan skall vi: "förbereda barnen för delaktighet och ansvar och för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle"/Lpfö18 

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...