torsdag 29 april 2021

Vad gjorde vi på VU-dagen?

 I måndags när förskolan var stängd arbetade all personal på förskolan med att utvärdera den utbildning vi ger barnen och dela med oss av vad vi har undervisat om på hemvisten för de andra hemvisterna i klustret.

Vi gjorde en nulägesbedömning genom att skatta läroplansmålen och ge exempel på hur vi arbetat med dessa mål.



Efter att ha skattat de olika målen inom varje område (Normer och värden; Omsorg, utveckling och lärande; Barns delaktighet och inflytande; Förskola och hem; Övergång och samverkan med skolan; Uppföljning, utvärdering och utveckling) gjordes också en helhetlig bedömning av varje område.



Efter detta utsåg varje hemvist också ett framgångsområde där de upplever att undervisningen hemvisten erbjudit barnen har lett till en lustfylld utveckling och ett hållbart lärande. Exempel på framgångsområden som valdes ut är temaarbetet med Min Värld, arbetet med Barns delaktighet och inflytande och undervisning med hjälp av digitala verktyg.

Nulägesbedömningen och framgångsområde är två delar av den kvalitetsrapport vi skriver efter varje läsår som utvärdering där vi också identifierar hur vi går vidare i vårt kvalitetsarbete. Kvalitetsrapporten kommer ni alla få ta del av när den är klar.

På eftermiddagen fick varje kluster för sig gå runt till varje hemvist i klustret och berätta för varandra om något de arbetat med under året för att vi ska lära och inspireras av varandra. Exempel var våra pedagogiska miljöer (bland annat läs- och skrivmiljöer där miljöerna inspirerar även barnen på andra hemvister), hur arbetet med en samling kan se ut, arbetet med temat Min värld och workshops med innehåll som analog programmering och digital programmering med Bluebot.

En spännande dag med såväl analysarbete som praktiskt görande.



/Förste förskollärare Lotta & Daniel

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...