fredag 16 april 2021

Flamman- pedagogiska miljöer

Vi strävar efter att våra pedagogiska miljöer ska fungera som en mötesplats för barnen där de kan mötas i både lek och lärande. Vi har, under ett par veckors tid, utvecklat vår "hemmiljö". Detta för att vi upplever att det leks mer familj och det är många barn som brukar duka fram mat som de bjuder på. Vi kopplar också utvecklingen av miljön till vårt projekt "Min värld och Jag" där vi just nu arbetar med familjetema och pratar om barnens familjer och om hemmet.
Vi har gjort tillägg i form av riktiga ketchupflaskor, tvålar, badrum med dusch och toalett, riktiga blöjor mm. Vår uppfattning är att det mottogs väldigt väl av barnen. Det var spännande att ha riktiga flaskor och de har använts både i matlagning och i annan lek! Under reflektioner med barnen ställde vi frågan vad de tycker om den nya hemmiljön och här är deras svar:

- Bra
- Det är tråkigt där inne
- Det är roligt
- Dåligt

Vi frågade också vad de vill göra där inne:

- Tvätta händerna
- Duscha
- Jag vill laga mat
- Dusch

Barnen tycker alltså olika om miljön och vi kommer nu att observera hur barnen leker där inne för att sedan utvärdera och eventuellt göra ytterliga förändringar. Vi har skapat en bas och barnen får nu leka fram vad som mer ska hända där inne!
Mål som vi kopplar till denna miljö är:

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

* nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära
* förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler
* fantasi och föreställningsförmåga

Här har vi projicerat upp ett kök som blev ett roligt inslag i hemmiljön!








 

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...