torsdag 8 april 2021

Wellmer - skrivstationen - Läslyftet - pedagogiska lärmiljöer

Syfte och mål:

Syftet är att vi ska fortsätta erbjuda barnen skrivstationen och utveckla den så den blir inbjudande tillsammans med barnen. Vi ska fortsätta arbeta med Babba som tycker om språkutveckling, läsa, skriva och socialt samspel

 

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga, förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld, förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form,

intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften, intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap,


Vad väckte barnens intresse?

Barnens intresse väcktes genom att de fick möjlighet att utveckla skriftspråket. För att skriva så använde sig barnen av olika tekniker och sina motoriska kunskaper. Barnen visade stort intresse för bokstäverna till skrivstationen. En del av barnen ville att vi skulle berätta vilka bokstäver till exempel pennor, sax, tuschpennor har och andra barn ville att vi skulle skriva ordet så att barnen kunde skriva efteråt. Barnen samtalade med varandra och lyfte upp varandra. Skrivstationen är en del av Min värld och Babblarnas värld. Babba har utmanat barnen vidare i deras skriftspråk och kommer fortsätta att göra det utifrån barnens intresse, utveckling och lärande. Babba har erbjudit barnen tillsammans med skrivstattionen att utforska material som vi inte har gjort på ett tag. De har fått klippa tidningspapper, klistra, och bilda ord som de ville ha.

 

Vad har barnen lärt sig?

Barnen har lärt sig att utforska skriftspråket ännu mer än vad dem har gjort tidigare på förskolan. Barnen har lärt sig att det dem skriver har betydelse för den pedagogiska lärmiljön och att deras skapande/skriftspråk är en stor del av Wellmer. Barnen använder gärna sina böcker i Min värld. Böckerna är barnens och dem äger innehållet i dem. En del av barnen valde att fortsätta skriva i böckerna och en del av barnen ville rita.

 

Barnens ord;

"Vilken bokstav är det?"

"Hur gör man S?"

"Jag ska skriva O - O som i *****"

"Ska det vara två N?"

"Jag kan skriva det!"

 

I barnens ord ovan kan vi se att de använder sig av sina erfarenheter och kopplar ihop bokstaven till det dem känner igen.

 

Dokumentations verktyg:

Dator, lärplatta, foto, observationer och anteckningar. 



Hur går vi vidare?

Vi går vidare genom att fortsätta utmana barnen vidare i sin skapande process och deras intresse för skriftspråket. Temat Min värld och barnens böcker kommer vi använda oss mer av. Babba kommer tillsammans med Läslyftet fortsätta utmana barnen genom olika estetiska uttrycksformer för att utveckla läs, skriv och språkutveckling. Jessica nämner i sin föreläsning om Läslyftet och jag kan se samband med hennes ord om språkutveckling och lusten till att barnen vill skriva till vårt projekt med Babba. Skrivstationen - barnens delaktighet i hela processen. Vi kommer fortsätta arbeta med skrivstationen med Babba och barnens bok - Min värld. Barnen äger innehållet i boken och skriver gärna i den.





Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...