torsdag 8 april 2021

Wellmer - skriftspråket i naturen

Personalens ord:

Vi i personalen har uppmärksammat att barnens intresse för skriftspråket är synligt såväl inomhus som utomhus. Barnens upptäckt av frosten gjorde det möjligt för dem att skriva sina namn på de olika bänkarna som finns på gården. Barnens medvetenhet kring bokstäver syns bland både yngre och äldre barn. De äldre visar vad de skrivit och de yngre barnen provar på att härma. Barnen hjälps åt att ljuda olika bokstäver som finns. Vi ser också att några barns medvetenhet kring olika språk blivit synlig då barnen skriver sitt namn både på svenska och på arabiska.

 

Barnens ord:

-Kolla, kom och titta.

-Som i filmen, den Frost.

-Titta på mig.

-Oj.

-Jag skriver mitt namn.

-Jag har lärt mig på arabiska också, gissa vad det står här!






Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...