På Elli har vi som kanske en del av er känner till en frågevägg där vi lyfter barnens frågor och funderingar utifrån ett vetenskapligt undersökande, dvs att vi strukturerar upp frågan i: frågeställning, hypotes/teori, problemlösning och slutsats.
En av de nya frågorna som kommit upp denna termin är "
”Vad betyder det att en vulkan får ett
vulkanutbrott?
Frågan uppstod när barnen lyssnade på ljudboken Bamse och vulkanutbrottet.
Vi har strukturerat upp frågan såhär med barnen:
Barnets frågeställning: Vad betyder det att en vulkan får ett vulkanutbrott?
Vad har barnen för teori/hypotes:
Barn 1: Att lava kommer ut.
Barn 2: Den kommer ut. Stenen ramlat till vattnet. Det blir en
vattenvulkan.
Barn 3: Stenar trillar i vattnet och ramlar.
Problemlösning: Hur ska vi ta reda på
vad ett vulkanutbott är för något?
Detta hade barnen lite svårt att svara på, så vi gav förslag. Kanske vi kan se en faktafilm om vulkaner? Eller titta i en bok som handlar om vulkaner?
Sandra har ritar upp hur ett vulkanutbrott kan se ut. Barnen kommenterar:
Barn 1: Det ser ut som ett lekland. (På lekland brukar
det finnas en vulkanrutschkana).
Barn 2: Man kan inte känna på lavan.
Barn 3: Man blir död.
Barn 4: Man blir till aska.
Vi har tittat på faktafilmer som beskriver hur vulkanerna får sina utbrott samt olika begrepp som skillnaden på magma och aska, giftig gas (vad är gas?)
Barnen har fått klippa, klistra och måla sina vulkaner utifrån de hypoteser de har om vulkanutbrott. De hänger inne på Ellis väg och ni är välkomna in för att titta.
Vi ser även att barn målar vulkaner i fri lek också och bearbetar vulkaners fara:
I veckan ska vi göra ett lavaexperiment, och vi arbetar även vidare med temat så länge vi ser ett intresse i barngruppen.