tisdag 4 oktober 2022

ELLI: Vulkaner ur ett naturvetenskapligt utforskande

På Elli har vi som kanske en del av er känner till en frågevägg där vi lyfter barnens frågor och funderingar utifrån ett vetenskapligt undersökande, dvs att vi strukturerar upp frågan i: frågeställning, hypotes/teori, problemlösning och slutsats.

En av de nya frågorna som kommit upp denna termin är "

Vad betyder det att en vulkan får ett vulkanutbrott?

Frågan uppstod när barnen lyssnade på ljudboken Bamse och vulkanutbrottet.

Vi har strukturerat upp frågan såhär med barnen:

Barnets frågeställning: Vad betyder det att en vulkan får ett vulkanutbrott?

Vad har barnen för teori/hypotes:

Barn 1: Att lava kommer ut.

Barn 2: Den kommer ut. Stenen ramlat till vattnet. Det blir en vattenvulkan.

Barn 3: Stenar trillar i vattnet och ramlar.

 

Problemlösning: Hur ska vi ta reda på vad ett vulkanutbott är för något?

Detta hade barnen lite svårt att svara på, så vi gav förslag. Kanske vi kan se en faktafilm om vulkaner? Eller titta i en bok som handlar om vulkaner?

Sandra har ritar upp hur ett vulkanutbrott kan se ut. Barnen kommenterar:

Barn 1: Det ser ut som ett lekland. (På lekland brukar det finnas en vulkanrutschkana).

Barn 2: Man kan inte känna på lavan.

Barn 3: Man blir död.

Barn 4: Man blir till aska.


Vi har tittat på faktafilmer som beskriver hur vulkanerna får sina utbrott samt olika begrepp som skillnaden på magma och aska, giftig gas (vad är gas?) 


Barnen har fått klippa, klistra och måla sina vulkaner utifrån de hypoteser de har om vulkanutbrott. De hänger inne på Ellis väg och ni är välkomna in för att titta. 

"Jag klippte av den och så gick den sönder. Jag skulle klippa ut rött, och sätta det här så det blev en vulkan".
Här har barnet en tydlig bild av vilka färger lava ska ha, och kämpar även med finmotoriken för att få den form som barnet önskar sig"

"Det är en vulkan. Den är svart och den är brun. Vulkanen kommer ut från den där".
Barnet har här en bild av att lavan måste komma ut någonstans, ett hål".

"I Minecraft kommer lava också man får den. Och sen man kan också bil på Minecraft. Bilen kan gå sönder. Om man har råd med bil kan man köpa nya".
Här har barnet kopplat sin kunskap om lava och vulkaner till tidigare erfarenheter av tvspelet Minecraft. Och visst finns det mycket lava i minecraft! Den är farlig och lavan kan förstöra bilen. Men har man tur kanske det finns pengar att köpa en ny bil för.

"Jag har gjort en vulkan. Jag har inte sett en vulkan. Men min mormor är min mammas mamma".
Här berättar barnet att det är lite osäker på hur en vulkan ser ut. Men en sak vet barnet med säkerhet: Mormor är min mammas mamma.



Vi ser även att barn målar vulkaner i fri lek också och bearbetar vulkaners fara:


Vi ser även att mycket av barnens lek ute på gården kretsar kring lavan. Ofta leker de äldre barnen att rutschkanan är en vulkan och om de glider för långt ner hamnar de i lavan, vilket är farligt.

I veckan ska vi göra ett lavaexperiment, och vi arbetar även vidare med temat så länge vi ser ett intresse i barngruppen.

 




Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...