Artikel 2
Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter.
Ingen får diskrimineras.
Idag har vi arbetat med denna artikel.
Vi har läst kompisboken "Lika värde"
och pratat om texten.
I boken jämförs varje individ med ett pussel.
I ett pussel har varje bit olika form och utseende.
Alla bitar är lika viktiga och fattas en bit i pusslet så blir det ett tomt hål.
Alla barn är olika men har ett lika värde oavsett de olikheter som kan finnas i en barngrupp.
Kan man lägga undan några bitar från pusslet om det är svårt? Blir pusslet färdiglagt då?
-Ja man kan hitta bitarna på morgonen och lägga tillbaka dom då
-Nej, då blir det inte helt
-Man kan pausa om det är svårt och sen lägga klart pusslet
-Min pappa har ett pussel!
Det är svåra frågor vi diskuterar men vi återkommer till ämnena dagligen i olika former. Men någonstans i barnens svar och funderingar så vet dom att utan sista biten blir pusslet inte klart. Och utan ett par kompisar i gruppen så är gruppen inte komplett. Vi är lika viktiga allihopa!
När vi läst och pratat om bokens innehåll så får barnen rita sitt eget självporträtt i en pusselbit som vi satt upp på värdegrundsväggen utanför stubben.
Barnens utmaning:
Det är inte alla barns som tycker sig kunna rita ett självporträtt, men visst är dom fina! Vi hejar på varandra, lyfter barnen när dom försöker och framförallt så benämner vi de olika delarna i ansiktet och på huvudet så det som anses vara viktigt kommer med på ritningen.
Barnen pratade mycket om
-ögon
-mun
och
-näsa
För ett par var det hela kroppen som skulle få plats! För ben och armar har vi också, berättade ett barn.
Läroplanen för förskolan 2018 säger: Förskolan ska ge varje barn förutsättning att utveckla respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna.