fredag 7 oktober 2022

V.40 Farao


Tänk att vatten kan göra så stor skillnad på barnens lek utomhus. De vill leka nära vattenpölar vid sandlådan och har de tur så hittar de en hink eller någon annan leksak som blivit glömd utomhus och som det har samlats vatten i. Barnen är väldigt uppmärksamma på detaljer och i måndags fann ett barn en liten fågel som fastnat i en buske. Tyvärr var fågeln död och barnen tyckte synd om den. 
 
 Vi har fortsatt med vårt projekt, Barnens val. Några barn har klippt ut hjärtan och de valde vilken färg som representerade deras hjärta, just i stunden. Under tiden lyssnade de på låten "Mitt hjärtas språk". Det blev lite samtal kring det: 
- "Mitt hjärta är gult. Och det har gröna grodor! 
- Jag vill ha brun färg! 
- Mitt hjärta är blå färg och känn: det känns kallt (lägger handen på sitt eget hjärta). 
- Jag vill göra en stor hjärta! Så stooor! (visar med händer)
 - Det är svårt att klippa. 
Vi pratade om färgerna de hade valt och vilken/vilka känslor de hade just i den stunden och om färgerna på hjärtat ändras om känslorna förändras. 
- Ja, om jag är ledsen då är mitt hjärta grönt, ljusgrönt alltså. Med kaniner på! Men blir jag arg då är det lejon på mitt hjärta och vet du vilken färg det är då? Mörkgrönt!

Vi har också tittat på filmen från Barnens Val där de visade vilket resultat som barnen på förskolan uppskattade allra mest: MÅLA! 

Barnen avslutade veckan med att baka "Hastbullar" med kanel i för att uppmärksamma att det var Kanelbullens dag den 4/11. De åt bullarna till mellanmål men sparar bullar i frysen till de andra barnen som inte var här när vi bakade.
Trevlig Helg

 








Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...