fredag 14 oktober 2022

Höst på stubben

 På onsdagar lämnar vi gården under förmiddagen för att tex cykla eller promenera till en närliggande plats. Denna vecka gick vi ut i Rönneholmsparken. Barnen fick i uppgift av vår student Olivia att plocka löv, pinnar eller annat dom kunde hitta i naturen. Detta material tog vi med oss tillbaka till förskolan.

Att gå tillsammans utanför gården kräver några regler att förhålla sig till. Vi har bland annat en regel som att vi går på vår plats i ledet, ingen tränger sig.
Det kan vara lite svårt när man gärna vill gå först, komma fram snabbt eller om kompisarna framför går lite långsamt. Idag fick vi uppleva detta och då säger barnet som blev trängd,

-Stopp, dom går fusk!

Då får vi stanna och rätta till ledet igen, för man får varken trängas eller gå fusk!

Efter materialplockat så blev det en lek tillsammans. "Kom alla mina kycklingar"
Även här fick vi nytt uttryck av barnet som var mamman (hönan). Istället för att säga "Kom ändå" så sa barnet "TA EN GENVÄG!" och vet ni, leken blev nog roligare med nya uttrycket :)





På Torsdagen erbjöds pyssel med löven i form av träd och huvud.

Barnen fick färglägga stammen på träden om de ville och sen klistra på löv.
Huvudet var lite svårare, Där skulle löven symbolisera hår. Några barn gjorde båda bilderna och andra valde ut en.


Idag, fredag, har vi tagit fram mikroskopägget och låtit barnen få upptäcka materialet på nära håll. Vi har även delat en kastanj så barnen kan titta på den och se hur insidan ser ut.

En kastanjs insida. Barnen trodde att det vita var "is" och det bruna "bajs"

Ett rött löv på nära håll. Barnen trodde det var "en orm på en pinne"



Lpfö18

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

• nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära

 

• motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,

• förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld,

• förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter

• förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik,

• förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.


Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...