tisdag 18 oktober 2022

Batman-Digital teknik/källkritik

En tid framöver kommer vi att arbeta med Digitalt meningsskapande som är ett av våra utvecklingsområde.

Barnen möter dagligen en mängd olika budskap i bilder och vi vill ge de möjlighet att utforska  det digitala,
 skapa och lära sig att tänka kritiskt. 

Vi inledde aktiviteten med att vi pedagoger berättar  var sin otrolig fantasihistoria.
Vi visar också  bilder för att styrka vår historia.







Bilderna är skapade i en Green Screen-app. 
I samtal med barnen  sant eller falskt 
berättade de:
- Falskt, men vet inte hur
- Den bin är gjord av toapapper och kan inte flyga
- Det går inte att krympa på riktigt
- Humlan kan inte vara större än solros

Utifrån barnens tidigare erfarenheter med  Stop motion och Puppet Pals är de nu mer medvetna ock har ett  mer kritiskt tänkande.

Efter att barnen motiverat varför de tror att det är falskt berättar  pedagogen att nu ska de få göra detsamma.
Barnen samarbetade två och två och tog foto mot den gröna bakgrunden. Därefter
fick de välja vilken miljö de vill vara i, hur och var de vill stå, flytta runt foton tills de bestämt sig hur de vill ha det.

Barnen tyckte att det var jätte roligt och vill göra det fler gånger.

De barnen vi började med valde att:
- Rida på en häst
- Sollekplatsen
- Stå högt upp på Turning Torso
- Att vara på Legoland





Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...