Tema "Min värld"
Denna och förra veckans aktiviteter har haft sitt fokus utifrån ett interkulturellt perspektiv där barnen har fått möjlighet att upptäcka Irans djurliv samt dess delar av deras natur med berg, öken och skog. Efter den cirka 8 timmars flygresa fick barnen även samtala kring Irans matkultur och fick en luktupplevelse av deras välkända krydda saffran som vi senare i veckan kommer att använda oss av för att baka den persiska kakan ”russinkakan”. Under aktivitetens gång fick barnen både använda lukt, hörsel och syn som förstärkte upplevelsen av den iranska kulturen. Avslutningsvis fick barnen även använda den estetiska uttrycksformen bild då de fick möjlighet till att måla en flagga som representerar Iran.
För att barnen skulle få ökad upplevelse av Iran så fortsatte vi resan in i deras matkultur där barnen fick vara delaktiga och baka den persiska kakan Russinkaka. Barnen fick själva vara med genom hela processen genom att hälla upp i mått för att sedan hälla det i skålen som sedan skulle blandas till en deg. Under aktivitetens gång pratade vi om de olika ingredienserna som att russin är en vindruva och barnen fick både lukta och smaka . Kakorna avnjöts sedan tillsammans med traditionellt persiskt te kryddat med kardemumma.
Tillsammans med barnen har vi lagat Iranska ( persiska) mat i vår pedagogiska köket. Denna mat rätt är kycklings gryta med saffran, tomatpuré tranbär och den serveras med ris. Barnen har varit med och hjälpte till med att laga det. Barnen fick smaka på tranbär, saffran. Vid lunch serverade vi maten i vår avdelning och alla barn fick smaka på det.
Förskolan är en social och kulturell mötesplats som ska främja barnens förståelse för värdet av mångfald. Kännedom om olika levnadsförhållanden och kulturer kan bidra till att utveckla en förmåga att förstå och leva sig in i andra människors villkor och värderingar (Lpfö 18 s. 5).