fredag 5 november 2021

Wellmer/projicering med ficklampor

Barnens ord:

Jaaaaaaa, sån har jag hemma. 

-Ska vi lysa.

-Ska vi räkna, sex stycken.

-Jag vill ha blå, vi är precis sex barn. 

-Kan vi få vatten, jag vill lysa på glaset. 

-Buuuuuu, Halloween. 

-Hjälp, kommer spöken. 

-Det är läskigt. 

-Jag gömmer mig. 

Personalens ord:

Vi har fått nytt material på Wellmer och i veckan plockade vi fram och laddade sex stycken ficklampor som barnen tillsammans i lek har undersökt. Barnen kom själva fram till att i mörker projicerades det fram olika färger beroende på vilken färg de hade valt på ficklampan. Barnen lös på olika glas och olika mönster bildades. Hela hemvisten undersöktes och släcktes ner och utforskandet av ljus och mörker var igång. Spännande att att gömma sig under bord och filtar!

  • Att sträva efter att varje barn utforskar hur enkel teknik fungerar.
  • Att sträva efter att varje barn utvecklar sin kroppsuppfattning.
  • Att sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära.






 


Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...