tisdag 16 november 2021

Samling: Vår frågevägg


En del av våra utvecklingsområden utgår från att förskolans alla avdelningar ska ha en frågevägg där barnens frågor och funderingar lyfts kopplat till ett naturvetenskapligt utforskande med de begrepp som då används; frågeställning, problemlösning, teori, hypotes och slutsats. Såhär ser Ellis vägg ut:
       

                                    

                                               Och här är några av de frågor barnen har haft:

                                          

                                          

Här är en fråga som vi fördjupade oss i dagens samling:


Barnen fick ha hypoteser om hur många ben en spindel och en myra har. Vi dokumenterade deras tankar på tavlan. Därefter räknade vi benen och såg att antalet skiljde sig åt. Men inte bara det! En spindel har ett huvud och en bakkropp, men en myra har ett huvud, en mellankropp och en bakkropp. 

Vi pratade om att myror är insekter och att alla insekter har 6 ben och ett huvud, mellankropp och bakkropp. 



Därefter introducerade vi våra nya leksaksinsekter och kontrollerade om de verkligen var insekter genom att räkna benen och indelningen på kroppen.



 

Språkliga undervisningar

SPRÅKLIGA UNDERVISNINGAR Vi har kommit en bit in i boken, Spionkatterna där vi lyfter olika ord som kan vara svåra men vi öppnar även upp ...