Demokrati och inflytande över innehållet
I förra veckan var det några barn som blev nyfikna på vilket sopsamlarmonster vi skulle prata om denna veckan. Barnen kom själv med många förslag och önskemål. Vi kom överens om att det är mest rättvist att rösta. Då får alla som är med vara med och bestämma. Det blir DEMOKRATISKT.
Under samlingen i Torsdags fick barnen därför gå till vår sopsamlarmonstervägg och välja det monster som var mest intressant. Vi röstade sen med plusplus. Sen fick barnen använda sina matematiska kunskaper och begrepp. Vilket monster har FLEST plusplus? Har det monstret fler eller färre?
När vi kom ner till de tre som hade flest och lika många röster gjorde vi om röstningen. Det stod mellan Prassel, Glas-Klara och Pantomen. Denna gången fick de endast rösta på ETT monster. Då kunde vi få ett resultat!
Pantomen vann!
Genom röstningen och förarbetet innan röstningen pratade vi om deras inflytande över innehållet i vårt arbete på Farao.
Lpfö18
Utbildningen
i förskolan ska lägga grunden för att barnen ska förstå vad demokrati är.
Barnens sociala utveckling förutsätter att de alltefter förmåga får ta ansvar
för sina egna handlingar och för miljön i förskolan. Barn har rätt till
delaktighet och inflytande. De behov och intressen som barnen själva på olika
sätt ger uttryck för ska ligga till grund för utformningen av miljön och
planeringen av utbildningen.
•
förståelse för demokratiska principer och förmåga att samarbeta och fatta
beslut i enlighet med dem.
Arbetslaget
ska
•
säkerställa att alla barn får lika stort inflytande över och utrymme i
utbildningen oavsett könstillhörighet, och
•
förbereda barnen för delaktighet och ansvar och för de rättigheter och
skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle.