Vi gav barnen, genom vårdnadshavarna, i uppgift att gå och panta , om de hade möjlighet. Idag hade vi fått in några foton och kunde prata med barnen om vad de hade gjort. Några barn kom ihåg att dom tryckt på den röda knappen och några på den gröna. Något barn hade pantat sakta så maskinen skrev ut kvittot själv. Ljudet kan vara högt och obehagligt tyckte någon. Men när vi ritade av pantomen stort med hjälp av projektorn så kunde många barn berätta om sin upplevelse.
Barnens ord om Pantomen:
Vem är pantomen?
Vad betyder pilarna på pantomens mage?
-man får nya burkar när man pantar dom.
•
förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och
samband mellan begrepp,
•
förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur
människor, natur och samhälle påverkar varandra,
•
förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar
utveckling,
•
förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska
processer och fysikaliska fenomen,
Förskollärare ska ansvara för att varje barn
•
får använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande.
•
skapa förutsättningar för barnen att förstå hur deras egna handlingar kan
påverka miljön och bidra till en hållbar utveckling
Ha en fortsatt fin vecka, och panta mera!