Hållbar utveckling
En dag tog vi en promenad till en lekplats i
närområdet. Barnen pratade mycket på vägen dit och det är synligt i deras
diskussioner att vi återupptagit hälsa på projektet.
-
Vem bor
där?
-
Jag
brukar åka där (pekar längs vägen)
-
Det är
samma färg som mitt hus, det är också gul!
-
Samma
dom fyrkanterna också
Väl på lekplatsen visade barnen glädje och vi
gungade, klättrade och åkte rutschkana tillsammans. Några barn uppmärksammade
att där var skräp i buskarna.
-
Titta
påsen!
-
Ska vi
plocka det?
Så vi tog på oss plasthandskar vi har med i utflyktsväskan och plockade upp allt skräp vi hittade. Vi hittade en plastpåse som vi kunde samla skräpet i. Under tiden var det fler barn som blev intresserade och nyfikna och de fick också varsin handske så de kunde hjälpa till.
-
Titta
där är mer!
-
Är
detta plast?
När vi samlat ihop det skräp vi sett så fick
barnen frågan var vi nu gör av skräpet:
-
Vi
slänger det där! (Visade soptunnan som fanns på lekplatsen)
På vägen tillbaka till förskolan pratade vi om
att det är konstigt att folk slänger skräp på marken. Vi ska vara rädda om
naturen och rädda världen! Att barnen uppmärksammar skräpet i sin omgivning och
själva uttrycker att vi ska plocka upp det är ett bra tecken och resultat på
att arbetet satt spår i deras tankar och handlingar. Att de dessutom visar
glädje under tiden är riktigt härligt att se.
Övrigt
Vi har också gjort en massa annat spännande. Bland annat har vi erbjudit barnen rörelse då vi varit i rörelserummet och lekt sura gubben, vi har erbjudit skapande i form av påskpyssel. Och vi har självklart varit ute i det härliga vårvädret!
Vi önskar er en trevlig helg!
/Pantomen