Kompostina
Vi har fått till oss att vi ska försöka minska matsvinnet på förskolan. Vem äter vårt matsvinn? Jo, KOMPOSTINA!
Så idag läste vi, pratade om och målade Kompostina!
Intresset för sopsamlarmonsterna har kommit tillbaka och det är stort. Barnen tycker det är roligt att ta
reda på vilket sopsamlarmonster som samlar på vilka sopor samt när är deras
födelsedag?!
Idag
(onsdag) läste vi om Kompostina, ett barn gick och pekade på kompostina på väggen och visade vem det är.
Vi fick även reda på att Kompostina fyller år på Internationella Mat-dagen den 16 oktober.
Några
barn fick, efter samlingen, måla kompostina. Det fanns önskemål om vattenfärg så
det gick vi och hämtade i ateljén tillsammans och vi tog även med penslar. Barnen tycker det är
roligt att följa med till de olika gemensamma utrymmena, att få en uppgift, och
dessutom komma in på avdelningen och visa vad vi hämtat! Barnen växer otroligt
mycket av små uppgifter.
Det
blev spännande samtal om de olika sopsamlarmonsterna och vår lilla bok används
flitigt i alla sammanhang, även här.
Vi
har skrivit ut Kompostina från datorn och barnen fick klistra bilden på vår
tunna för matavfallspåsen, en på var sida!
Efter aktiviteten så bad några barn om pennor så de kunde rita på tavlan. Fortfarande med intresset för monsterna i samtalen. Ett av barnen ritade ett av sopsamlarmonsterna!
Pappis
Samtalen fortsatte under lunchen. Vi pratade om vilket sopsamlarmonster vi skulle ta nästa vecka, som vuxen gav jag två alternativ; Towalett eller Aqua-Liv?
Barnen är såå nyfikna på alla monster så de la till många alternativ. Vi kom överens om att vi skulle rösta på samlingen! Jag använde ord som demokrati och inflytande när vi pratade om alla alternativ och hur vi ska välja nästa monster. Vi vill arbeta med barnens inflytande så mycket som möjligt på Farao. Att rösta om nästa monster bland de monster barnen valt ut blir demokratiskt och med barnens inflytande över undervisningens innehåll.
Lpfö18 (bla)
Förskolan
ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
•
förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur
människor, natur och samhälle påverkar varandra,
•
förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar
utveckling
•
intresse för och förmåga att uttrycka tankar och åsikter så att de kan påverka
sin situation,
•
förmåga att ta ansvar för sina egna handlingar och för miljön i förskolan
Arbetslaget
ska
•
ta vara på barnens kunskaper, vetgirighet, vilja och lust att leka och lära
samt stärka barnets tillit till sin egen förmåga
•
främja barnens förmåga att vara delaktiga och utöva inflytande över sin
utbildning,
•
respektera varje barns rätt att uttrycka sina åsikter med olika uttrycksformer
samt säkerställa att barnens uppfattningar och åsikter tas tillvara och kommer
till uttryck i utbildningen
Ha en fortsatt trevlig vecka!